H il
De laatste voorbereidingen voor de viucht. De heer Rademaker, die de proefvluchten met de Scheidemusch
houdt, in de cockpit. De heer Slot (rechts) en de bedrijfleider der afd. vliegtuigbouw (links) nemen nog even
poolshoogte.
worden, daarom kan het nog zeer lang duren,
voordat we voor het publiek gereed zijn. Men
moet voor al niet denken, dat de zaak zoo maar
dadelijk af is. Neen, we kunnen nu eigenlijk pas
goed aan het werk".
Dat de zaak inderdaad niet dadelijk zo maar af
was bleek al gauw, want op 17 december moest
het vliegtuigje, bestuurd door een vliegenier van
de firma Van Melle uit Breskens bij het Oude
Station te Vlissingen een noodlanding maken.
De heer Rademaker, die het toestel invloog,
had de schroef van zijn motor verloren. Bij de
noodlanding werden het landingsgestel en de
neus van het toestel beschadigd, terwijl de pro
pellernaaf gebroken bleek te zijn. De schroef
werd later teruggevonden op een kolenwagen
van het spoorwegemplacement. Het toestel
werd overgebracht naar De Schelde om gere
pareerd te worden. De gebroken naaf was niet
door De Schelde gemaakt, doch door de Belgi
sche fabriek Salorea. Na een nauwkeurig on
derzoek ingesteld te hebben naar de oorzaak
van dit ongeluk en na het plaatsen van een
nieuwe motor heeft men de proefvluchten weer
kunnen hervatten.
Hierop volgt een periode van stilte rond de
Scheldemus, waarin veel research is verricht en
waarin ook hard gewerkt is. En dan uiteindelijk,
op 26 februari 1937, lezen we het verheugende
bericht in de krant dat de Scheldemus zijn lucht
waardigheidspapier heeft gekregen:
"Gisteren is de eerste van een reeks van vijf
"Scheldemusschen", die bij de N.V. Kon. Mij
"De Schelde" werden gebouwd, naar Engeland
getransporteerd. Twee der toestellen gaan naar
de Ned. Luchtvaartschool, één naar Ned. Indië
en één naar Frankrijk.
Dr. ir. H.J. v.d. Maas van den rijksstudiedienst
heeft de "musch" gevlogen en de luchtwaardig
heidspapieren zijn verkregen. Ook de invlieger
van de Duitsche Buecker-Jungemann-fabrieken,
de bekende vlieger Benetz, is met de "musch" de
lucht in geweest, en hoewel de "Scheidemusch"
een sporttoestel is en geen stuntvliegtuig, heeft
de heer Benetz er vrijwel het geheele programma
van stuntvlieger met succes op uitgevoerd.
De nieuwe "musch" bezit verschillende tech
nische verbeteringen ten aanzien van het eerste
toestel van dien naam. Zoo zijn alle kabels in
gebouwd, een ander landingsgestel met breedere
wielbasis is geconstrueerd en het vliegtuig be
schikt over grooter vleugeloppervlak".
24