H il De laatste voorbereidingen voor de viucht. De heer Rademaker, die de proefvluchten met de Scheidemusch houdt, in de cockpit. De heer Slot (rechts) en de bedrijfleider der afd. vliegtuigbouw (links) nemen nog even poolshoogte. worden, daarom kan het nog zeer lang duren, voordat we voor het publiek gereed zijn. Men moet voor al niet denken, dat de zaak zoo maar dadelijk af is. Neen, we kunnen nu eigenlijk pas goed aan het werk". Dat de zaak inderdaad niet dadelijk zo maar af was bleek al gauw, want op 17 december moest het vliegtuigje, bestuurd door een vliegenier van de firma Van Melle uit Breskens bij het Oude Station te Vlissingen een noodlanding maken. De heer Rademaker, die het toestel invloog, had de schroef van zijn motor verloren. Bij de noodlanding werden het landingsgestel en de neus van het toestel beschadigd, terwijl de pro pellernaaf gebroken bleek te zijn. De schroef werd later teruggevonden op een kolenwagen van het spoorwegemplacement. Het toestel werd overgebracht naar De Schelde om gere pareerd te worden. De gebroken naaf was niet door De Schelde gemaakt, doch door de Belgi sche fabriek Salorea. Na een nauwkeurig on derzoek ingesteld te hebben naar de oorzaak van dit ongeluk en na het plaatsen van een nieuwe motor heeft men de proefvluchten weer kunnen hervatten. Hierop volgt een periode van stilte rond de Scheldemus, waarin veel research is verricht en waarin ook hard gewerkt is. En dan uiteindelijk, op 26 februari 1937, lezen we het verheugende bericht in de krant dat de Scheldemus zijn lucht waardigheidspapier heeft gekregen: "Gisteren is de eerste van een reeks van vijf "Scheldemusschen", die bij de N.V. Kon. Mij "De Schelde" werden gebouwd, naar Engeland getransporteerd. Twee der toestellen gaan naar de Ned. Luchtvaartschool, één naar Ned. Indië en één naar Frankrijk. Dr. ir. H.J. v.d. Maas van den rijksstudiedienst heeft de "musch" gevlogen en de luchtwaardig heidspapieren zijn verkregen. Ook de invlieger van de Duitsche Buecker-Jungemann-fabrieken, de bekende vlieger Benetz, is met de "musch" de lucht in geweest, en hoewel de "Scheidemusch" een sporttoestel is en geen stuntvliegtuig, heeft de heer Benetz er vrijwel het geheele programma van stuntvlieger met succes op uitgevoerd. De nieuwe "musch" bezit verschillende tech nische verbeteringen ten aanzien van het eerste toestel van dien naam. Zoo zijn alle kabels in gebouwd, een ander landingsgestel met breedere wielbasis is geconstrueerd en het vliegtuig be schikt over grooter vleugeloppervlak". 24

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 26