vertelt in korte bewoordingen iets over de ge
schiedenis: vroeger was dit de hofstede en het
herenhuis van de familie Crane uit Middelburg.
Nu rest slechts de boerderij.
Bij Cranesteyn ging ik linksaf de Grijpskerkse-
weg op, de route van de Buck voerde hem in
1907 ook langs dat dorp. Veiligheidshalve liep
ik op het fietspad, het was daar goed wandelen,
op de autoweg was het drukker.
Even op de bermen gelet. Wat zag ik? Distels,
klaver, riet, kamille, wilgeroosje, akkerwinde,
kaasjeskruid en een enkele paardebloem.
Een straaljager scheurde over het fraaie land
schap op weg naar een denkbeeldige vijand, in
de verte zag ik de duinenrij van Walcheren.
Zo moet de Buck die horizon ook gezien
hebben. Inmiddels heb ik overgeschakeld op de
automatische piloot en loop alsmaar rechtdoor.
Op afstand zie ik de bebouwing van Grijpskerke
opdoemen.
In Grijpskerke, een aardig dorp, rustte ik even
bij de kerk, keek er wat rond en vervolgde toen
mijn weg via de Schuitvlotstraat, die later
overgaat in de Middelburgseweg. Daar lopende
zag ik aan mijn linkerhand de Munnikenhof
liggen. Wilt U daar meer over weten? leest U er
Smallegange's Cronyk van Zeeland, blz. 672,
maar op na.
Het volgende doel was Hoogelande. Daartoe
nam ik na enige tijd de Poppendamseweg, die
de Domburgse Watergang kruist. Vlak voor de
imkerij ging ik de Zwagermanweg in, die naar
Hoogelande voert. Links zag ik bij Buttinge
enkele bunkers staan.
De Buck spreekt in zijn verhaal over "de laagste
plek -van Walcheren". Dat zou het grasland
kunnen verklaren, dat hier inderdaad nogal
voorkomt. Toch zag ik ook akkerland: de
afwatering van Walcheren is zodanig verbeterd,
dat ook akkerbouw tot de mogelijkheden be
hoort. Langs de Zwagermanweg slaapverwek
kende wegbermen: klaver, een enkele boter
bloem en wat wilde peen. Ik bereikte de kapel
van Hoogelande. Mijn gedachten gingen terug
naar de jaren 1940-1945, toen ik hier met mijn
vader bij boeren melk ging halen en aren rapen.
Bij de kapel slechts 4 Belgische toeristen, verder
absolute rust.
Voorbij Hoogelande heet de weg richting Kou-
dekerke de Meinersweg. Die aflopende zag ik
de toren van Koudekerke, mijn einddoel.
Verder het land in zag ik een vliedberg, na het
passeren van de Biggekerkse Watergang nog
één. Toch een bewijs, dat het land hier vroeger
onder water kon staan? Lopend in de Meiners
weg heb ik een mooi uitzicht op de Lange Jan,
Stadhuis en Oostkerk van Middelburg.
Via Breeweg en Braamweg bereikte ik ten slotte
Koudekerke, waar ik mijn tocht op het Dorps
plein beëindigde.
Al wandelende had ik mijn gedachten de vrije
loop gelaten. Ik liep deze tocht 86 jaar na dato,
zou een ander zoiets over 86 jaar weer doen?
En hoe zou Walcheren er dan uitzien?
Toen sloeg mijn fantasie op hol, ik zag het
Walcheren van het jaar 2079
- Domburg is uitgegroeid tot dé badplaats van
de Delta. Enorme torenflats bepalen het
beeld vanaf Westkapelle tot Vrouwenpolder.
Project-ontwikkelaars hebben een nieuwe
Atlantikwall geschapen van beton, glas en
staal. De natuur is totaal verpletterd.
- Tussen Domburg en Aagtekerke is een Delta-
Disneyland verschenen met 4 miljoen bezoe
kers per jaar. Men streeft er naar het bezoe
kersaantal in 10 jaar tijd te verdubbelen.
- Met donderend geraas vertrekken iedere 5
minuten enorme Hoovercrafts vanaf het
Domburgse strand voor een vaartocht op de
Noordzee.
Daarbij wordt "Nehalennia-Island" aange
daan, een door de grote baggermaatschap-
pijen geschapen kunstmatig eiland. Daar
kan men een zeebodemwandeling maken,
waarbij men in een enorme glazen duiker
klok op de zeebodem afdaalt en een origineel
Nehalennia-altaar kan bewonderen. Door
middel van een chip-kaart kan men -uiteraard
tegen betaling- een certificaat van dit bezoek
ontvangen.
Even terzijde: de opvolger van de PZC,
Delta News (Engels is allang de voertaal ge
worden), meldt op 10 March 2081 de financiële
ondergang van Nehalennia-Island.
- Op Arnemuiden International Airport lan
den dagelijks tientallen Superjumbo's, die
tienduizenden passagiers aanvoeren.
Zij komen vooral van het Zuidelijk halfrond,
waar dan de ozonlaag geheel verdwenen is en
komen hier "schaduwbaden". Vanaf het
vliegveld worden zij per metro (lijn A) naar
de agglomeratie Domburg vervoerd.
- Enkele toeristische attracties zijn o.a.:
1) Bezichtiging van de sloop van de Badhotel
appartementen wegens technische veroude
ring. Men stuit daarbij op restanten van het
12