Warwijkse poort lag, in Zanddijk-buiten. Deze poort stond dicht bij de molen en zal aan het eind van de Warwijksestraat gestaan heb ben, waar de Gapingseweg op uitkwam en ook de weg naar Vrouwenpolder. De Middelburgse- of Zandijksepoort stond aan de weg die naar Middelburg ging. Een andere transportbrief vermeldt dat de lijnbaan aan de Gapingseweg lag, wat dus aardig klopt met de genoemde lokatie. Doordat de meeste steden maar krap in hun "jasje" zaten de gemeente Vlissingen heeft in een ver verleden grote delen van West-Souburg en Koudekerke moeten annexeren om aan grond te komenlag de lij nbaan nog net op het grondgebied van Zanddijk-buiten. Zoals gezegd lag dit gebied pal ten westen van Veere en de Veerse watergang. In het zuiden en westen grensde het aan Schellach, Gapinge en Vrouwenpolder. Na de Franse tijd kwam het bij Vrouwenpolder, evenals Schellach. Vóór de Franse tijd werd dit gebied samen met Klevers- kerke bestuurd door de Landsvierschaar van Veere. De stad Veere had een apart bestuur maar kon invloed uitoefenen omdat er van haar schepenen ook zitting hadden in de Landsvier schaar. Niets nieuws onder de zon dus, daar de genoemde gemeenten met uitzondering van Kleverskerkethans weer één gemeente vormen. Wat een lijnbaan of touwslagerij ongeveer was, kunnen we ons nog wel herinneren uit het bekende liedje over Michiel de Ruijter: In een blauw geruite kiel Draaide hij aan 't grote wiel Dé ga-a-a-a-anse dag Door het draaien aan een (groot) wiel een soort spinnewielwerden dunne hennepdra den in elkaar gevlochten en kon allerlei touw werk gefabriceerd worden. Voor het maken van lange touwen scheepstrossen en dergelijke was een lijnbaan nodig. Er zullen grote en kleine banen geweest zijn. De grotere bevonden zich op een groot buitenter rein waar palen van wel twee meter hoog opge steld stonden, waarlangs de draden geleid wer den om niet in een grote kluwen verward te teken. Ongeveer zoals vroeger de drooglijn- palen om de was te laten drogen. Het hele proces werd dus met mankracht op gang gebracht door aan een wiel te draaien. Ook werden er wel paarden voor gebruikt, die steeds kringetjes moesten lopen, net als vroeger bij een rosmolen waar veevoer gemalen werd. Bij de lijnbaan van de Heer Lampsins, waar Michieltje immers vóór zijn succesvolle carrière als zeeman werkte, werd het kennelijk door mankracht gedaan. Hij werkte er al op tienja rige leeftijd, voor zes stuivers per week! Aangezien hij nog een kind was, was dit soort werk blijkbaar dikwijls voorbestemd voor aan komende medewerkers. Er was immers niet veel hersenwerk voor nodig om aan zo'n wiel te draaien en vermoedelijk zal men er vaak jonge arbeiders of minder volwaardigen voor ge bruikt hebben. De oudere arbeiders zullen over het algemeen het werk gedaan hebben waar meer vakmanschap voor vereist werd en uiter aard ook het zwaardere werk. Dat een en ander verschrikkelijk geestdodend en saai geweest zal zijn, zeker voor een aktieve jongen als Michiel, hoeft geen betoog. Er zal menige zucht geslaakt zijn en dikwijls naar de klok gekeken zijn voor de avond of schafttijd aangebroken was. Als die althans in de buurt aanwezig was. Volgens L.W. de Bree in zijn boek: "Het platte land leert lezen en schrijven", werden er in de vorige eeuw, toen kinderarbeid nog volop in zwang was, zelfs kinderen van 5 a 6 jaar in de lijnbanen tewerkgesteld. En lange dagen dat er door hen gemaakt werden! Dagen van 11 a 12 uur waren geen uitzondering. Wanneer de lijnbaan annex meestoof in Zand dijk is opgericht heb ik niet kunnen achterhalen. Het zal waarschijnlijk in de Gouden Eeuw of eerder geweest zijn. Toen was er immers volop expansie en werk en zullen er vooral op scheeps- bouwgebied talrijke bedrijven opgericht en of uitgebreid zijn. Iedere havenstad van enig formaat had er wel één. Een havenstad als Rotterdam had er wel tien of meer. Vlissingen had er twee. Eén in de Lampsinsstraat waar Michiel de Ruijter ge werkt heeft, thans bedrijfsterrein van de Ko ninklijke Maatschappij De Scheldede ande re stond in "het land Gozen"; een gebied dat kortgeleden eveneens bij De Schelde hoorde, maar waar thans het nieuwe winkelcentrum Scheldeplein gesitueerd is. Mijn eerste vondst m.b.t. de Zanddijkse lijn baan is van 1712. Maar het kan al een ouder bedrijf geweest zijn. De lijnbanen van Vlissin gen zijn al in het begin van de 17e eeuw opgericht (circa 1625). In de loop van de 18e eeuw werden 26

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 28