65-jarige leeftijd mee gestopt is. Hij woonde in Nieuwvliet (Zeeuwsch-Vlaanderen). Hij maak te veel kort touwwerk voor de boeren, voor het vastzetten van de koeien en de paarden. Als "lijnbaan" gebruikte hij het betonpaadje in de tuin. Door de opkomst van de moderne nylongarens werden de touwslagerijen op den duur helemaal overbodig. Toch ontdekte ik nog niet zo heel lang geleden een heuse touwslagerij in het voormalige Zuiderzeestadje Elburg. Van een voormalige lijnbaan waren maar wat povere resten over, maar in een soort werkplaats aan het eind daarvan werden nog vrij dikke touwen in elkaar gevlochten, uiteraard met modern materiaal. Zo te zien voor scheepsdoeleinden, maar dan meer voor het watertoerisme. De meestoof in Zanddijk wordt al in 1773 niet meer genoemd en is vermoedelijk al vóór die tijd teniet gegaan. Zoals bekend werd er een rode verfstof gefabriceerd uit de meekrapwor tel, een agrarisch produkt. In de vorige eeuw was het vooral in Zeeland nog Gemeente Veere omstreeks 1810 De oude, zowel als de nieuwe vestingwerken (bolwerken) zijn op het kaartje aangegeven. De laatste zijn in de tijd van Napoleon aangelegd (circa 1810) in het kader van een algehele reconstructie van de vesting Veere. Een en ander in verband met de landing van de Engelsen in 1809 waarbij geheel Walcheren en Zuid-Beveland korte tijd door hen bezet zijn geweest. De dikke zwarte streep is de gemeentegrens waarbinnen ook Zandijk-binnen valt (het huidige Zanddijk). Zandijk-buiten lag westelijk van Veere en de Veerse watergang en behoorde na 1811 tot het grondgebied van Vrouwenpolder. De gestippelde lijn is de weg naar Middelburg en geheel rechts is het oude havenkanaal van Middelburg nog te zien, dat bij Kleverskerke in het Veerse Gat uitkwam (thans Veerse Meer). De oorspronkelijke dijken zijn nog te zien. Zij liggen in het verlengde van het huidige kanaal. Er tussen ligt een smal poldertje. De plaats waar de lijnbaan ongeveer gelegen heeft is door een pijl aangegeven. 28

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1993 | | pagina 30