DE GOUDEN KOETS OP WALCHEREN
De echte Oranjegezinden, en die zijn er op
Walcheren gelukkig vele, zullen bij het lezen
van de titel van dit artikel verheugd opkijken.
Krijgen we Koninklijk bezoek in de Gouden
Koets? Even mijn ridderorde poetsen en het
oranjelint strijken!
Helaas moet ik hen teleurstellen. De aanleiding
voor dit artikel is een toegangskaartje uit 1949
voor de tentoonstelling "De Gouden Koets",
dat ik onlangs onder ogen kreeg. Voor een goed
doel te weten het Koningin Julianafonds werd in
1949 met de Gouden Koets en nog enkele
andere rijtuigen een toernee per schip door
Nederland georganiseerd. Het Koningin Julia
nafonds verleent steun aan sociale en medische
instellingen.
De tocht begon op 23 mei 1949 en duurde tot 20
augustus 1949, begin en eindpunt was Den
Haag. Als eerste provincie kwam Zeeland aan
de beurt, waar men op 25 mei 1949 te Middel
burg aanmeerde. Voor deze tocht werd gebruik
gemaakt van een zgn. Kempenaar, de "MA WA"
van 616 ton, 50 meter lang en 6.60 meter breed.
In 1926 gebouwd bij de firma Vrijenban te
Delft. Als trekkracht fungeerde een kleine sleep
boot, genaamd "SPES". Voor de scheepslief-
hebbers onder ons zij nog vermeld dat de
"MAWA" nog steeds in de vaart is, thans onder
de naam "BATAVIER", gedomicilieerd te Rot
terdam. De bemanning bestond indertijd uit 3
personen, te weten schipper A.P. Schot, diens
vrouw en hun zoon Cornelis. Bovendien waren
4 leden van de koninklijke Stallen aan boord.
Die sliepen in een speciaal aangebouwde roef.
Via een oproep in het weekblad "Schuttevaer"
kwam ik in kontakt met de zoon Cornelis
Schot, die de tocht van begin tot einde heeft
meegemaakt. In zijn woning te Zwijndrecht
vernam ik van hem het volgende:
"In het voorjaar van 1949 werd mijn vader via
de Schippersbond benaderd door de leiding van
de Koninklijke Stallen. Men was op zoek naar
een schip dat voldeed aan de vereiste afmetingen
om de Gouden Koets, de Crème Calèche en de
Glazen Koets te kunnen vervoeren. Ons schip
was een der weinige geschikte. Na enkele voor
bereidingen begon op 23 mei 1949 het eigenlijke
1 0
21