4. Gezicht van de voorzijde van het herenhuis. Gewassen tekening, z.n., 1729. Rijksarch. Zld., Zei. III. 2:166. cultuur, maar de natuur geestelijk verheffend was voor de mens. Toegepast op de tuinen betekende dit, dat ze eruit moesten zien alsof ze door de natuur zelf zo waren aangelegd. Op Steenhove kwam de metamorfose van de tuin, gepaard gaande met een forse uitbreiding van het parkoppervlak, tot stand vanaf 1785. Uit 1796 dateert een kaart van de buitenplaats waarop de nieuwe aanleg te zien is26. De tuin- architekt is onbekend. Het zeventiende-eeuwse huis bleef gehandhaafd. De enige onderdelen van de tuin die herinneren aan de formele aanleg, zijn de moestuin en de langwerpige vijver achter het huis. In een land schapstuin, waarin de symmetrie verafschuwd werd, komt de handhaving van een dergelijk "grand canal" in de as van het huis wat merkwaardig over. De tuin is opgezet rond een lange zichtas vanuit het huis naar achteren, bestaande uit drie wei landen. Naar het westen had men uitzicht op Koudekerke, en naar voren op de weg. Het inrijhek werd naast het huis geplaatst. Een groot slingerbos, met een vijver, twee eilanden en een weiland, is aangelegd op een perceel dat nieuw bij de tuin was getrokken. Aan de bosrand, in de zichtas van het huis, werd een tuinhuisje geplaatst. Dit is echter al snel verdwenen27. De vele bochten in de paden zorgden ervoor, dat men pas op het allerlaatste moment kon zien waar het naartoe leidde. Zoals gezegd, de architekt van deze tuin is onbekend. Tekenstijl en handschrift op de kaart wijzen echter enigs zins in de richting van de Haarlemse tuinar- chitekt Jan David Zocher 1763-1817). Ken merken voor zijn stijl van tuinaanleg zijn onder anderen de steriele vormgeving van de "natuur lijke" tuin. Verder de handhaving van oudere componenten, een lange zichtlijn vanuit het huis en het gebruik van dichte bossen. Al deze eigenschappen vinden we in Steenhove terug, zodat toeschrijving van deze tuin aan J.D. Zocher sr. ons inziens gerechtvaardigd is. Of de later gegraven slingervijver achter het huis ook zijn werk is, is onduidelijk. Mogelijk was het hier eveneens Zocher, die de weinig geslaagde compositie rond het huis veranderde in een 9

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1994 | | pagina 11