4. Gezicht van de voorzijde van het herenhuis. Gewassen tekening, z.n., 1729. Rijksarch. Zld., Zei. III. 2:166.
cultuur, maar de natuur geestelijk verheffend
was voor de mens. Toegepast op de tuinen
betekende dit, dat ze eruit moesten zien alsof ze
door de natuur zelf zo waren aangelegd.
Op Steenhove kwam de metamorfose van de
tuin, gepaard gaande met een forse uitbreiding
van het parkoppervlak, tot stand vanaf 1785.
Uit 1796 dateert een kaart van de buitenplaats
waarop de nieuwe aanleg te zien is26. De tuin-
architekt is onbekend.
Het zeventiende-eeuwse huis bleef gehandhaafd.
De enige onderdelen van de tuin die herinneren
aan de formele aanleg, zijn de moestuin en de
langwerpige vijver achter het huis. In een land
schapstuin, waarin de symmetrie verafschuwd
werd, komt de handhaving van een dergelijk
"grand canal" in de as van het huis wat
merkwaardig over.
De tuin is opgezet rond een lange zichtas vanuit
het huis naar achteren, bestaande uit drie wei
landen. Naar het westen had men uitzicht op
Koudekerke, en naar voren op de weg. Het
inrijhek werd naast het huis geplaatst.
Een groot slingerbos, met een vijver, twee
eilanden en een weiland, is aangelegd op een
perceel dat nieuw bij de tuin was getrokken.
Aan de bosrand, in de zichtas van het huis, werd
een tuinhuisje geplaatst. Dit is echter al snel
verdwenen27.
De vele bochten in de paden zorgden ervoor,
dat men pas op het allerlaatste moment kon
zien waar het naartoe leidde. Zoals gezegd, de
architekt van deze tuin is onbekend. Tekenstijl
en handschrift op de kaart wijzen echter enigs
zins in de richting van de Haarlemse tuinar-
chitekt Jan David Zocher 1763-1817). Ken
merken voor zijn stijl van tuinaanleg zijn onder
anderen de steriele vormgeving van de "natuur
lijke" tuin. Verder de handhaving van oudere
componenten, een lange zichtlijn vanuit het
huis en het gebruik van dichte bossen. Al deze
eigenschappen vinden we in Steenhove terug,
zodat toeschrijving van deze tuin aan J.D.
Zocher sr. ons inziens gerechtvaardigd is. Of de
later gegraven slingervijver achter het huis ook
zijn werk is, is onduidelijk. Mogelijk was het
hier eveneens Zocher, die de weinig geslaagde
compositie rond het huis veranderde in een
9