Gravure uit de Smallegange
van welvaart en explosieve groei. De handels
vaart op Antwerpen moest worden verhinderd
ten faveure van o.a. Amsterdam. Een maatregel
die pas in 1795 onder Frans gezag is opgeheven.
Wat dat voor gevolgen heeft gehad voor de
verdere economische ontwikkeling van ons
land valt nauwelijks te schatten. Maar laten we
terugkeren naar onze poort van Altena.
In 1581 besloot men in de nieuwe stadsuitleg
een haven te graven, die onder de naam Potte-
kaai of Rommelhaven bekend werd. De over
bodig geworden Altenapoort werd in 1594 ver
vangen door de Nieuwe Altenase, Rammekens
of Palingpoort, die aan het einde van de huidige
Palingstraat gelegen was.
De oude poort van Altena aan de Engelse haven
is in 1586 gedeeltelijk afgebroken en tot een
mastkraan ingericht, zoals ook blijkt uit een
ordonnantie van 1592, waarin staat aangete
kend "24 Februari 1593 is gemaeckt ordonnan
tie ende instructie op 't in ende uijtsetten van de
masten bij de Crane staende op den toren van de
poorte van Altena, daartoe expresselij k Ao
1592 gemaeckt ende opgericht".
Op het schilderij van Zeegers in het Vlissingse
Gemeente Museum is de mastkraan nog juist
zichtbaar achter de bebouwing van de Oude
Timmerwerf.
Recessie
Aan een periode van welvaart, onze Gouden
Eeuw, die wat voor Vlissingen betreft culmi
neerde in de bouw van het Lampsinshuis 1641),
11