Nog trad mejOchs naar voren om den heer Van
Beveren een plattegrond van Veere uit de 17e
eeuw in lijst aan te bieden.
Trouwens de kamer stond vol bloemen en
andere geschenken en steeds regende het tele
grammen en kaartjes, enz.
De officieele huldiging had te elf uur plaats aan
boord van het loodstransportvaartuig "Coertzen"
dat aan de sluizen lag en aan boord waarvan
zich o.a. bevonden de inspecteur van het loods
wezen, de heer De Haas en een zijner voorgangers
te Vlissingen, de heer Maren Bentz van den
Berg.
Den heer De Haas sprak den jubilaris toe en
zeide dat een gouden draad loopt door diens
leven, door zijn geest en hart. De heer Van
Beveren onderscheidt zich door een buitenge
wone trouwe plichtsbetrachting en ijver. Steeds
gaf hij goeden raad, steeds was zijn hart voor
andere open. Er zijn dan ook velen hier en in
heel het land, die heden in gedachten mede
feestvieren. De aandacht van de regeering is
gevestigd op den heer Van Beveren en na ver
strekte inlichtingen, heeft de regeering geen
oogenblik geaarzeld den jubilaris aan H.M.de
Koningin voor te dragen voor benoeming tot
ridder in de orde van Oranje-Nassau. Dit is dan
ook geschied en daar de regeering daarbij thans
niet meer de versierselen geeft, biedt spreker die
aan, mede namens de heeren Maren Bentz van
den Berg, Rambonnet en Dominicus, alle oud
chefs van den heer Van Beveren.
Door een der dochters van den jubilaris werd
hem onder luid applaus van allen, die de aanbie
ding bijwoonden, het Ridderkruis, zoo ten volle
verdiend, op den borst gespeld.
Het officieele gedeelte van het feest was hiermede
afgeloopen, maar het is heel den dag druk
gebleven in de gastvrije woning aan de Kade en
hedenavond zal een serenade van Veere's muziek
gezelschap en het branden van teertonnen heel
Veere ter eere van vader Van Beveren doen
feesten, zooals Veere dat kan".
Een jaar later vond weer een heugelijk moment
plaats, toen op 18 februari 1925 het vernieuwde
tonnenmagazijn in gebruik genomen kon worden,
en ook dit maal was het de Middelburgsche
Courant die er een berichtje aan wijdde:
"Woensdag is het nieuwe rijksbetonningsmaga-
zijn te Veere in gebruik genomen. Het oude
gebouw, behalve den voorgevel en een gedeelte
1966. Nog liggen de tonnen hier voor de tonnenioods
in Veere, doch het zal niet lang meer duren voor ze
overgebracht worden naar Vlissingen, foto: J. J. Wisse
zijmuur is tot op den grond afgebroken. De
sierlijke Zeeuwsche mop in zijn rijke kleurscha-
keering, hieruit gekomen, was nog dienstig voor
een monumentaal bouwwerk te Westkapelle.
Het gebouw, opgetrokken in Waalklinkers en
berekend om als tonnenmagazijn al de zware
lasten te dragen, ziet er zeer solide uit. De
afmetingen zijn: lengte 20 M., breedte 8,75 M.,
nuttige hoogte 6 M. totaal. Op den beganen
grond is een spoorbaan gemaakt, waarover een
plateauwagen loopt, die de tonnen van den
havenkant in het pakhuis brengt. Is de beneden
ruimte ingericht tot berging van tonnen tot en
met de 3e grootte, de bovenruimte biedt plaats
voor tonnen van de vierde tot en met de 6e
grootte. Deze tonnen worden van genoemden
wagen door een hijsch-opening naar den zolder
geheschen door een loopkat, welke langs een
hijschbalk den last op de gewenschte plaats
brengt op den zolder.
Er is boven plaats voor 130 tonnen. Voor de
tonsteenen, welke achter het gebouw komen, is
7