klopt mijn opgegeven loodingen niet, en als dan
b.v. een Marinevaartuig zuigt of aan den grond
loopt, zouden mijn opgaven niet deugen en
daar pas ik voor, begrijpt U dat?
Ik zeide hem, ik zal het met U gesprokenen den
Directeur mededeelen en dan zal ik wel hooren,
of het waar is wat U mij zegt. Mag ik zoo vrij
zijn U H.E.G. beleefd te verzoeken mij te willen
mededeelen of het juist is wat dezen opzichter
zegt, dan is het rapporteeren van zulke lastingen
misschien niet meer noodig".
Dit alles speelde af in de crisistijd, die ook voor
de tonnenlegger voelbaar was, want in 1935
wordt zijn aanneemsom met 500 per jaar
verminderd "in verband met de daling van sala
rissen, loonen en prijzen van materialen".
Jacob kan niet anders doen dan zich te vereni
gen met deze korting, waarbij hij terugging naar
het niveau van zijn vader van voor 1919, waar
van het volgende overzicht bewaard is gebleven.
1 jan 1903 5164,50 per jaar
1 okt 1904 5225,00 per jaar
1 okt 1906 5187,50 per jaar
1 okt 1909 5237,40 per jaar
1 okt 1911 5262,50 per jaar
1 okt 1913 5287,50 per jaar
1 okt 1915 5362,50 per jaar
1 okt 1917 5271,24 per jaar
1 okt 1919 tot 1 okt 1933 5800,00 per jaar
1 okt 1933 5300,00 per jaar
Als Van Beveren zich op 13 april 1935 verenigt
met deze vermindering van 500 per jaar, stelt
hij voor om een nieuw kontrakt te laten maken,
omdat hij in onmin leeft met zijn broer, die tot
dat moment nog steeds borg stond. Tevens
wilde hij in het kontrakt de in 1923 aangeschafte
Lemsteraak opgenomen hebben, omdat er in
de oude kontrakten nog steeds sprake was van
een zeilboot.
Zo werd dus in art. 7 van het nieuwe kontrakt
opgenomen, dat de tonnenlegger moest beschik
ken over een motorvoertuig, terwijl de beman
ning met een man verminderd kon worden.
Als borgen werden nu de namen opgenomen
van twee zoons van Van Beveren.
Aardig is wel dat de tonnenlegger in dat jaar een
overzicht gemaakt heeft van hoe hij de aan
neemsom besteedt:
"Ongeveer gemiddelde uitgaven van Van Be
veren (1933):
Aankoop bakens plus vervoer, vracht
105,00
Stookolie en machineolie
250,00
Onderhoud vaartuig
200,00
Onderhoud motor
200,00
Materialen, draad enz.
50,00
Assurantie voor hypothecair verband 2800
31,00
Rente hypotheek motorvaartuig 2800 a 5%
140,00
Uitgaven voor arbeidsloon enz.
1500,00
Belasting
260,00
Telefoonaansluiting
33,00
Liggeld voor het betonningsmateriaal op de
Kade35,00
Totaal 2804,00
Belooning 5800,00
Zekere uitgaven 2800,00
Blijft over 3000,00
Vergoeding voor het motorvaartuig 20 per
week1000.00
Blijft voor mij over 2000,00
Van Beveren merkt hierbij op, dat het vaartuig
niet verzekerd is, omdat hij de premie a 300,00
niet kan betalen.
Voordat ik de Tweede Wereldoorlog ga behan
delen, heb ik nog een verhaal voor u, dat zich
afspeelde op 23 maart 1939, blijkens de vol
gende brief, die Van Beveren aan de directeur
van het Loodswezen in Vlissingen stuurde:
"Hiermede heb ik de eer U H.E.G. beleefd mede
te deelen, dat ik vanmorgen voor niets gevaren
heb.
Ik ben vanmorgen vroeg, tegelijk met de vis-
schers alhier vertrokken, ter opsporing van de
door U gisterenmiddag vermelde op drift zijnde
groote ton, komende van uit het West-Gat, na
later ingewonnen bericht lag ze aan de buiten
kant tegen de plaat in de Geul, in de branding en