klopt mijn opgegeven loodingen niet, en als dan b.v. een Marinevaartuig zuigt of aan den grond loopt, zouden mijn opgaven niet deugen en daar pas ik voor, begrijpt U dat? Ik zeide hem, ik zal het met U gesprokenen den Directeur mededeelen en dan zal ik wel hooren, of het waar is wat U mij zegt. Mag ik zoo vrij zijn U H.E.G. beleefd te verzoeken mij te willen mededeelen of het juist is wat dezen opzichter zegt, dan is het rapporteeren van zulke lastingen misschien niet meer noodig". Dit alles speelde af in de crisistijd, die ook voor de tonnenlegger voelbaar was, want in 1935 wordt zijn aanneemsom met 500 per jaar verminderd "in verband met de daling van sala rissen, loonen en prijzen van materialen". Jacob kan niet anders doen dan zich te vereni gen met deze korting, waarbij hij terugging naar het niveau van zijn vader van voor 1919, waar van het volgende overzicht bewaard is gebleven. 1 jan 1903 5164,50 per jaar 1 okt 1904 5225,00 per jaar 1 okt 1906 5187,50 per jaar 1 okt 1909 5237,40 per jaar 1 okt 1911 5262,50 per jaar 1 okt 1913 5287,50 per jaar 1 okt 1915 5362,50 per jaar 1 okt 1917 5271,24 per jaar 1 okt 1919 tot 1 okt 1933 5800,00 per jaar 1 okt 1933 5300,00 per jaar Als Van Beveren zich op 13 april 1935 verenigt met deze vermindering van 500 per jaar, stelt hij voor om een nieuw kontrakt te laten maken, omdat hij in onmin leeft met zijn broer, die tot dat moment nog steeds borg stond. Tevens wilde hij in het kontrakt de in 1923 aangeschafte Lemsteraak opgenomen hebben, omdat er in de oude kontrakten nog steeds sprake was van een zeilboot. Zo werd dus in art. 7 van het nieuwe kontrakt opgenomen, dat de tonnenlegger moest beschik ken over een motorvoertuig, terwijl de beman ning met een man verminderd kon worden. Als borgen werden nu de namen opgenomen van twee zoons van Van Beveren. Aardig is wel dat de tonnenlegger in dat jaar een overzicht gemaakt heeft van hoe hij de aan neemsom besteedt: "Ongeveer gemiddelde uitgaven van Van Be veren (1933): Aankoop bakens plus vervoer, vracht 105,00 Stookolie en machineolie 250,00 Onderhoud vaartuig 200,00 Onderhoud motor 200,00 Materialen, draad enz. 50,00 Assurantie voor hypothecair verband 2800 31,00 Rente hypotheek motorvaartuig 2800 a 5% 140,00 Uitgaven voor arbeidsloon enz. 1500,00 Belasting 260,00 Telefoonaansluiting 33,00 Liggeld voor het betonningsmateriaal op de Kade35,00 Totaal 2804,00 Belooning 5800,00 Zekere uitgaven 2800,00 Blijft over 3000,00 Vergoeding voor het motorvaartuig 20 per week1000.00 Blijft voor mij over 2000,00 Van Beveren merkt hierbij op, dat het vaartuig niet verzekerd is, omdat hij de premie a 300,00 niet kan betalen. Voordat ik de Tweede Wereldoorlog ga behan delen, heb ik nog een verhaal voor u, dat zich afspeelde op 23 maart 1939, blijkens de vol gende brief, die Van Beveren aan de directeur van het Loodswezen in Vlissingen stuurde: "Hiermede heb ik de eer U H.E.G. beleefd mede te deelen, dat ik vanmorgen voor niets gevaren heb. Ik ben vanmorgen vroeg, tegelijk met de vis- schers alhier vertrokken, ter opsporing van de door U gisterenmiddag vermelde op drift zijnde groote ton, komende van uit het West-Gat, na later ingewonnen bericht lag ze aan de buiten kant tegen de plaat in de Geul, in de branding en

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1995 | | pagina 9