zijn nu een museum en het VVV-kantoor
gevestigd. Op de gevelsteen staat een
Latijns vers waarin wordt gezinspeeld op
het feit dat beneden de Waag en boven de
stadsgevangenis was: "Werd beneden de
gerechtigheid gehandhaafd, boven zucht
ten zij die ertegen gezondigd hadden."
De mooie stadswallen waren te ver om te
bewandelen; de bus vertrok weer op tijd
richting Ouddorp, voor het goed verzorgde
diner.
Een gezellige dag, met veel indrukken
over de waterhuishouding en de historie.
Hellevoetsluis en Brielle zijn een bezoek
waard. De vestingsteden hebben een
bewogen geschiedenis.
De inspanningen van de Activiteitencom
missie zijn een bedankje waard. Zelfs het
weer was perfect!
Voldaan keerden we terug naar Walche
ren. Rond half negen was ieder weer bij
de opstapplaats van die morgen.
Wil Flissebaalje-Stenhuis
Op 27 september jl. hield de heer H.G.
Hesselink een lezing over het vervoer per
tram op Walcheren.
Het werd een boeiend verhaal, waarin de
menselijke kant sterk naar voren kwam.
Aan de hand van dia's, door hem zelf
gemaakt van oude prentbriefkaarten, reis
den we mee op het traject Middelburg-Vlis-
singen. Een paardetram is nooit van de
grond gekomen, maar omstreeks 1880
werden plannen voor een stoomtram uitge
werkt. In 1885 exploiteerde een Belgische
maatschappij de lijn. Door een verzwaring
van de Langeviele-binnenbrug kon de tram
vanaf de Markt in Middelburg vertrekken,
om te stoppen op de Zeilmarkt te Vlissin-
gen.
In 1910 werd de baan geëlektrificeerd en
op 31 mei van dat jaar werd de eerste rit
gemaakt. Die duurde dertig minuten, leder
half uur vertrok er een tram. Een tienritten-
kaart kostte 0,60. In 1929 ging de exploi
tatie over naar de toenmalige P.Z.E.M. In
november 1944 strandde de tram naar
Middelburg in het water.
Na de pauze werd het verhaal van de
Domburgse stoomtram verteld. Die lijn
werd op 14 april 1906 geopend, onder
beheer van de Stoomtram Walcheren. Het
betrof de lijnen Middelburg-Koudekerke-
Domburg en Koudekerke-Vlissingen, met
een groot aantal haltes. Ook de bus had
zich ondertussen als vervoermiddel op de
weg gewaagd, waarvoor de Stoomtram
Walcheren eveneens een vergunning
kreeg (omstreeks 1923). Plannen voor uit
breiding van het net van de Domburgse
tram zijn daardoor nooit verwezenlijkt.
De tramlijnen hebben veel betekend voor
het personenvervoer tussen Middelburg en
Vlissingen. Op de donderdagen en met
feestdagen werd extra materieel ingezet.
Zo trok de brand van de Jacobstoren in
1911 negenduizend reizigers en in 1931
vervoerde de tram met Pinksteren 31.000
passagiers. Op de lijn Vlissingen-Domburg
werden extra wagens ingezet voor het ver
voer van Duitse badgasten.
Visvrouwen moesten vanwege de 'odeur'
plaatsnemen in de goederenwagon. Van
betekenis was de tram ook voor het ver
voer van landbouwprodukten; enorme hoe
veelheden suikerbieten werden op de Los-
kade afgeleverd. Voor werkzaamheden
aan de Westkappelse zeedijk werd veel
steen vervoerd.
We konden in de pauze en na afloop ook