zijn nu een museum en het VVV-kantoor gevestigd. Op de gevelsteen staat een Latijns vers waarin wordt gezinspeeld op het feit dat beneden de Waag en boven de stadsgevangenis was: "Werd beneden de gerechtigheid gehandhaafd, boven zucht ten zij die ertegen gezondigd hadden." De mooie stadswallen waren te ver om te bewandelen; de bus vertrok weer op tijd richting Ouddorp, voor het goed verzorgde diner. Een gezellige dag, met veel indrukken over de waterhuishouding en de historie. Hellevoetsluis en Brielle zijn een bezoek waard. De vestingsteden hebben een bewogen geschiedenis. De inspanningen van de Activiteitencom missie zijn een bedankje waard. Zelfs het weer was perfect! Voldaan keerden we terug naar Walche ren. Rond half negen was ieder weer bij de opstapplaats van die morgen. Wil Flissebaalje-Stenhuis Op 27 september jl. hield de heer H.G. Hesselink een lezing over het vervoer per tram op Walcheren. Het werd een boeiend verhaal, waarin de menselijke kant sterk naar voren kwam. Aan de hand van dia's, door hem zelf gemaakt van oude prentbriefkaarten, reis den we mee op het traject Middelburg-Vlis- singen. Een paardetram is nooit van de grond gekomen, maar omstreeks 1880 werden plannen voor een stoomtram uitge werkt. In 1885 exploiteerde een Belgische maatschappij de lijn. Door een verzwaring van de Langeviele-binnenbrug kon de tram vanaf de Markt in Middelburg vertrekken, om te stoppen op de Zeilmarkt te Vlissin- gen. In 1910 werd de baan geëlektrificeerd en op 31 mei van dat jaar werd de eerste rit gemaakt. Die duurde dertig minuten, leder half uur vertrok er een tram. Een tienritten- kaart kostte 0,60. In 1929 ging de exploi tatie over naar de toenmalige P.Z.E.M. In november 1944 strandde de tram naar Middelburg in het water. Na de pauze werd het verhaal van de Domburgse stoomtram verteld. Die lijn werd op 14 april 1906 geopend, onder beheer van de Stoomtram Walcheren. Het betrof de lijnen Middelburg-Koudekerke- Domburg en Koudekerke-Vlissingen, met een groot aantal haltes. Ook de bus had zich ondertussen als vervoermiddel op de weg gewaagd, waarvoor de Stoomtram Walcheren eveneens een vergunning kreeg (omstreeks 1923). Plannen voor uit breiding van het net van de Domburgse tram zijn daardoor nooit verwezenlijkt. De tramlijnen hebben veel betekend voor het personenvervoer tussen Middelburg en Vlissingen. Op de donderdagen en met feestdagen werd extra materieel ingezet. Zo trok de brand van de Jacobstoren in 1911 negenduizend reizigers en in 1931 vervoerde de tram met Pinksteren 31.000 passagiers. Op de lijn Vlissingen-Domburg werden extra wagens ingezet voor het ver voer van Duitse badgasten. Visvrouwen moesten vanwege de 'odeur' plaatsnemen in de goederenwagon. Van betekenis was de tram ook voor het ver voer van landbouwprodukten; enorme hoe veelheden suikerbieten werden op de Los- kade afgeleverd. Voor werkzaamheden aan de Westkappelse zeedijk werd veel steen vervoerd. We konden in de pauze en na afloop ook

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 30