gende woorden: '...moge deze boom, door
ieder beschermd, tot in lengte van jaren
groeien en bloeien...'
Helaas is deze wens niet in vervulling
gegaan: in 1943 is de boom op last van de
bezetter geveld. Vlissingen had toen geen
Julianaboom meer.
Aan dat gemis kwam tijdens de Boom-
plantdag op Walcheren van 4 november
1947 een einde. Ter vervanging van de
gedurende de inundatie van 1944/'45 ver
loren gegane bomen werd een omvang
rijke herbeplantingsactie georganiseerd,
waarvan de start door prinses Juliana en
prins Bernhard werd bijgewoond.
Op 4 november 1947 kwam een omvang
rijk gezelschap naar Walcheren. Bij het
vervoer van Den Haag naar Vlissingen
speelden de Nederlandse Spoorwegen
een belangrijke rol. Aangezien de konink
lijke trein ernstig beschadigd uit de oorlog
was gekomen en een nieuwe nog niet
beschikbaar was, stelden NS een 5-wagen
dieseltrein ter beschikking. Het was op dat
Het planten van de juliana-eik, de eerste boom
in het Nollebos te Vlissingen, op de huwelijks
dag van prinses Juliana en prins Bernhard, 7
januari 1937. Burgemeester C.A. van Woelde-
ren werpt de eerste schop (uit: Woelwater,
1994, uitg. ADZ Vlissingen).
moment het modernste materieel dat op
de Zeeuwse lijn kon worden ingezet. Voor
de feestelijke gelegenheid had men het
interieur smaakvol versierd.
Stipt op tijd, 9.30 uur, vertrok de trein van
Den Haag HS. Aan boord bevonden zich
vele belangrijke personen: Clement Attlee,
eerste minister van Engeland; dr. Beel,
minister-president; generaal Hakewill
Smith, in 1944 bevelhebber der 52e Low
land Division; ir. Harmsen, directeur-gene
raal van Rijkswaterstaat; admiraal Helfrich,
luitenant-generaal Kruis en nog vele ande
ren.
Te Rotterdam voegden prinses Juliana en
prins Bernhard zich bij het gezelschap. Zij
werden in de hal van het station Rotter-