gende woorden: '...moge deze boom, door ieder beschermd, tot in lengte van jaren groeien en bloeien...' Helaas is deze wens niet in vervulling gegaan: in 1943 is de boom op last van de bezetter geveld. Vlissingen had toen geen Julianaboom meer. Aan dat gemis kwam tijdens de Boom- plantdag op Walcheren van 4 november 1947 een einde. Ter vervanging van de gedurende de inundatie van 1944/'45 ver loren gegane bomen werd een omvang rijke herbeplantingsactie georganiseerd, waarvan de start door prinses Juliana en prins Bernhard werd bijgewoond. Op 4 november 1947 kwam een omvang rijk gezelschap naar Walcheren. Bij het vervoer van Den Haag naar Vlissingen speelden de Nederlandse Spoorwegen een belangrijke rol. Aangezien de konink lijke trein ernstig beschadigd uit de oorlog was gekomen en een nieuwe nog niet beschikbaar was, stelden NS een 5-wagen dieseltrein ter beschikking. Het was op dat Het planten van de juliana-eik, de eerste boom in het Nollebos te Vlissingen, op de huwelijks dag van prinses Juliana en prins Bernhard, 7 januari 1937. Burgemeester C.A. van Woelde- ren werpt de eerste schop (uit: Woelwater, 1994, uitg. ADZ Vlissingen). moment het modernste materieel dat op de Zeeuwse lijn kon worden ingezet. Voor de feestelijke gelegenheid had men het interieur smaakvol versierd. Stipt op tijd, 9.30 uur, vertrok de trein van Den Haag HS. Aan boord bevonden zich vele belangrijke personen: Clement Attlee, eerste minister van Engeland; dr. Beel, minister-president; generaal Hakewill Smith, in 1944 bevelhebber der 52e Low land Division; ir. Harmsen, directeur-gene raal van Rijkswaterstaat; admiraal Helfrich, luitenant-generaal Kruis en nog vele ande ren. Te Rotterdam voegden prinses Juliana en prins Bernhard zich bij het gezelschap. Zij werden in de hal van het station Rotter-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 19