dam DP verwelkomd door de president directeur der NS, de Zeeuw ir. F.Q. den Hollander. Via Dordrecht en Roosendaal reed men naar Vlissingen waar de trein exact om 10.51 uur arriveerde. De NS hadden alles uit de kast gehaald: onderweg stonden bij de gesloten overwe gen overwegwachters met de pink op de naad van de broek, de rode vlag als een geweer aan hun zijde, stations en perrons zagen er keurig onderhouden uit en waren netjes aangeveegd. (Wie had het over graffiti?) Te Vlissingen aangekomen begaf het gezelschap zich naar de Sint Jacobskerk. Na de kerkdienst liep men naar het Bella- mypark waar prinses Juliana, geholpen door enkele schoolkinderen, de eerste boom plantte. Dit gebeurde onder het toe ziend oog van burgemeester Kolff en nota ris Verhagen, de laatste in zijn kwaliteit van voorzitter van het Comité Nieuw Wal cheren. Bij de boom werd een oorkonde gelegd, waarvan de tekst en uitvoering als illustra tie bij dit artikel is afgedrukt. Zoals uit de tekst blijkt, werd in 1947 verwezen naar het planten van de Julianaboom op 30 april 1910. In ieder geval had (en heeft) Vlissingen weer een Julianaboom. Na afloop van de plechtigheid vertrok de stoet naar West- kapelle en Middelburg waar ook bomen werden geplant. Aan het einde van de middag vertrokken de hoge gasten om 17.10 uur weer met de Diesel vanuit Middelburg naar Den Haag waar men om 19.20 uur aankwam. Prinses Juliana en prins Bernhard hadden te Rot terdam DP de trein al verlaten om per auto naar Soestdijk te reizen. Naast het beschikbaar stellen van een trein en het verzorgen van het vervoer waren bij NS nog andere activiteiten met betrekking tot Walcheren ontplooid. In de loop van 1947 werd onder het personeel een geldinzameling gehouden onder het motto: 'Wij planten saam een spoorwegbosch en helpen mee om mooi te maken wat schoon was, tot het nodig werd, t' om onzentwil tot zee te maken.' De actie verliep succesvol; in korte tijd werd ruim 10.000,- ingezameld. Tijdens de Boomplantdag werd dit bedrag in de vorm van een cheque door ir. F.Q. den Hollander aangeboden aan de voorzitter van de Stichting Nieuw Walcheren. Den Hollander zei daarover in de PZC van 3 november 1947: 'Als geboren Zeeuw, was het mij een groot voorrecht aan de herbe planting van het zo deerlijk geschonden Walcheren te hebben mogen meewerken en een bijzondere vreugde, dat het perso neel der Nederlandsche Spoorwegen gezamenlijk 4000 bomen voor dit doel heeft bijeengebracht.' Voor zover mij bekend heeft de realisatie van een écht Spoorwegbos nooit plaatsge vonden. Aangenomen kan worden dat van het ingezamelde geld her en der op Wal cheren bomen zijn geplant. Het doet ech ter niets af aan het feit dat de NS'ers in die dagen getoond hebben hun steentje te wil len bijdragen voor de herbeplanting van Walcheren. Jules Braat Bronnen: - Archief NS-concern. - Gemeentearchief Vlissingen. - Koninklijk Huisarchief Den Haag.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 20