Spoorwegverkeer tijdens de Tweede Wereldoorlog "Rader müssen rollen für den Sieg' gegeven werd, trok dan ook niet veel belangstelling. Zeer toepasselijk had de dirigent als laatste werk gekozen: 'La reine des automobiles', een opwekkende mars van Lehmann. Vrijdagmorgen vertrokken de automobilis ten weer richting Woensdrecht: 'Zij reden van de Markt, waar zich een talrijke menig te had verzameld, af, vriendelijk afscheid nemende van de kennissen die zij zich in den korten tijd van hun verblijf hadden ver worven. Ook de kijkers gaven blijk van hunne sympathie voor de vreemde bezoe kers, die dit blijkbaar zeer op prijs stelden.' Zo eindigde de automobielweek op Wal cheren, waarbij de gasten als vorsten wer den ontvangen. De inwoners hebben zich kunnen vergapen aan die prachtige stalen koetsen zonder paarden en de regenten, zoals toentertijd gebruikelijk was, hadden weer een paar onvergetelijke dagen. J.H. Midavaine Het spoorwegtraject van Vlissingen naar de Sloedam is slechts twaalf kilometer lang. Niettemin was het gedurende de Tweede Wereldoorlog van grote betekenis. Het vormde als het ware de navelstreng waarmee Walcheren met de rest van Nederland was verbonden. Ook voor het Duitse garnizoen was de spoorlijn van vitaal belang voor het vervoer van troepen, voorraden en post. Welke gevolgen had de Duitse bezetting van mei 1940 voor de Nederlandsche Spoorwegen? Het kwam in het kort op het volgende neer. Onder Duits toezicht, maar met behoud van zelfstandigheid, bleef de NS het vervoer afwikkelen. De bezetter kreeg wel een stevige vinger in de pap: te Utrecht vestigden zich de Bahnbevoll- machtigte der Deutschen Reichsbahn bei den Niederlandischen Eisenbahnen (Bbv) en de Wehrmachttransportkommandantur (TK). Onder de Bbv ressorteerden twee Reichs- bahnüberwachungsamter (Rüa), een te Amersfoort en een in Tilburg. Elk Rüa had een aantal Mutterbahnhöfe onder zich, onder Rüa Tilburg viel bijvoorbeeld Mutter- bahnhof Roosendaal. Deze plaats voerde op haar beurt het beheer over de Zeeuwse lijn; Middelburg en Vlissingen waren Deut sche Aussenstellen. Waar kreeg de NS op Walcheren in die jaren nu zoal mee te maken? Om te begin nen met het troepenvervoer. Dat verliep lang niet altijd gladjes. Ten behoeve van het Wehrmachtpersoneel was in vrijwel

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 18