iedere trein een aantal coupés gereser veerd ('Nur für Wehrmacht'). In de praktijk leverde dat echter problemen op. Zo beklaagde de NS zich in april 1942 bij de Transportkommandant te Utrecht zich over het feit dat tussen Vlissingen en Roosen daal Duitse militairen in de aan gewone reizigers voorbehouden eerste klas reis den, terwijl in die voor de Wehrmacht nog voldoende plaats was. De NS verzocht de treinpatrouilles (Zugstreifen) daarop te laten toezien. Soortgelijke incidenten deden zich voor in december 1942 en februari 1943. Ook grepen Duitse militairen wel eens in in de vertrektijden van treinen. Zo belette een Duits officier op 28 mei 1942 te Vlissingen het stationspersoneel een trein te laten vertrekken. De reden daarvoor was dat een aantal militairen nog niet was gearri veerd. Na enig geharrewar en overleg met de Duitse treindienstleiding (Zugleitung) te Roosendaal bond de officier in en kon de bewuste trein met 23 minuten vertraging vertrekken. Het militaire transport vertrok één trein later. Vanzelfsprekend bleef ook het goederen vervoer niet buiten schot. In 1941 verzond een Duitse instantie te Middelburg regel matig met personentrein 3024 wagens met Het in 1944 verwoeste station langs het kanaal bij de Keersluisbrug te Vlissingen was reeds enkele jaren voor de oorlog niet meer in gebruik (foto Zeeuws Documentatiecentrum) levensmiddelen naar Goes. Door het aan koppelen van die wagens werd trein 3024 regelmatig vertraagd. Dit was voor de sta tionschef van Middelburg reden om zich via zijn superieuren tot de Bbv te wenden. Die besliste ten gunste van de NS: de bewuste wagens moesten maar met een goederentrein naar Goes worden verzon den. Zij konden daar nog op dezelfde dag worden gelost. Niet alleen in het treinverkeer deden zich problemen voor, ook in de stationsrestau raties kon men zo nu en dan merken dat het oorlog was. Een voorbeeld. Op 7 januari 1941 keerde in Middelburg een tweetal Gestapo-agenten terug van verlof. In de restauratie 2e klas schoten zij in een dronken bui met hun revolvers in het plafond en op een portret van koningin Wilhelmina. Het liep uiteindelijk met een sisser af: de door de stationschef inge schakelde Ortskommandant liet het portret ter reparatie weghalen en bood veront schuldigingen aan. Zowel in vredes- als in oorlogstijd had de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 19