®Iff
NS te maken met ongevallen. Op Walche
ren bleven die wat de Wehrmacht aangaat
beperkt tot enkele aanrijdingen op overwe
gen, waarbij slechts lichte schade ont
stond. Wel kwamen enkele gevallen van
zelfmoord voor: in juli 1942 wierp een Luft-
waffesoldaat zich bij Abeele voor de trein
en een jaar later, in dezelfde maand,
deden twee Nachrichtenhelferinnen het
zelfde even buiten Middelburg.
Een geval van verwonding deed zich op
20 januari 1943 voor op het station Middel
burg. Het geweer van een Duitse militair
begeleider van het geschut sprong op de
rangeerder toe en gaf hem een hevige
klap tegen het hoofd, waardoor hij een
week buiten dienst moest.
Het muisje had nog een staartje. De Bbv,
die van dit voorval had gehoord, eiste van
de NS dat de rangeerder zou worden
bestraft wegens 'Gefahrdung von Wehr-
machtangehörige und Wehrmachtgut.' De
NS strafte het personeelslid met de inhou
ding van een kwart dagloon. Slachtoffer
hulp? Nooit van gehoord!
De Duitse bezetting bleef ook voor de NS-
ging per ongeluk af, waardoor een NS-
conducteur in de arm werd getroffen en
naar het Gasthuis moest worden gebracht.
En dan was er nog de molestatie en ver
wonding van een NS'er te Vlissingen. Op
22 februari 1943 was een rangeerder,
afkomstig uit Vlissingen bezig met ran-
geerwerk. Hij liet daarbij met een kalm
gangetje een wagen tegen een zogenaam
de geschutwagen (Flakwagen) lopen. De
gebouwen niet zonder gevolgen. Het
begon in Vlissingen al in augustus 1940.
De Hafenkommandant eiste van de NS de
beschikking over de koninklijke en de 2e
en 3e klas wachtkamer voor de legering
van ongeveer 350 manschappen. Daar
bleef het niet bij: in juni 1941 nam de
Wehrmacht ook de reinigingsloods te Vlis
singen in beslag.
In januari 1942 werd, ter versterking van