de onder het station van Vlissingen gele gen verbandplaats, een laag zandzakken aangebracht in de woonkamer van de res taurateur. Omdat de woonkamer in gebruik moest blijven, werd over de zandzakken een nieuwe vloer aangebracht en werden de kastdeuren ingekort. In opdracht van de NS werd deze klus geklaard voor ƒ130,50. Ook het Middelburgse station ontkwam niet aan vordering. In de goederenloods was Duits personeel ondergebracht, waar voor de NS in oktober 1942 een kachel en kolen moest leveren. Een halfjaar later werd de NS door de Bbv herinnerd aan de levering van een kledingkast en een tafel voor het Duitse personeel te Middelburg. De NS deelde op haar beurt mee dat de levering hiervan al in maart had plaatsge had. In Vlissingen moesten kolen aan het Reichsbahnpersoneel worden geleverd. Op 23 februari 1944 meldde de NS aan de Bbv dat de stationschef van Vlissingen uit eigen voorraad 2.360 kilogram antraciet aan de Deutsche Aussenstelle had afge staan. De NS verzocht daarom een Spoorbaan bij Middelburg in oostelijke richting (links) en westelijke richting (rechts), gezien vanaf de spoorwegovergang tussen de weg naar Kleverskerke en de weg naar Nieuwland (Rijks archief in Zeeland, KZGW, Zelandia lllustrata, prentbriefkaarten) opdrachtbon voor 3.000 kilo antraciet. Een week later ontving de NS de gevraagde hoeveelheid. Een laatste geval van vordering deed zich in juni 1944 voor. De Wehrmacht legde beslag op de locomotievenloods te Vlissin gen om daarin mijnen op te slaan. Op de deuren werden bordjes aangebracht met het opschrift 'Vorsicht Minen'. Het NS-loco- motiefpersoneel kreeg opdracht de loco-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 21