niet door en de te Goes genomen maatre gelen werden dan ook ingetrokken. Wel werden van 10 tot en met 13 augustus 1942 enkele extra treinen ingezet voor het afvoeren van een deel van de Walcherse bevolking. Toen de geallieerde luchtmacht in de loop van 1942 haar activiteit opvoerde, werd de NS steeds meer geconfronteerd met bom bardementen en beschietingen. Op 3 okto ber 1943 werd een bombardement uitge voerd op het station Vlissingen, waarbij ernstige schade werd toegebracht aan gebouwen, rijtuigen en seinen en waarbij seinhuiswachter L. om het leven kwam. Om treinbeschietingen af te weren werd meerijdend afweergeschut (Eisenbahn- Flakgeschützen) ingevoerd, aanvankelijk alleen in goederentreinen. Vanaf 29 mei 1944 werden alle reizigerstreinen door 'Transportflak geschützt.' Het was echter een twijfelachtige bescherming: op 19 juli 1944 om 9.10 uur werd trein 3005 tussen Middelburg en Vlissingen beschoten. De machinist werd daarbij licht geraakt. De leerling-machinist was zodanig gewond, dat hij later in het ziekenhuis te Middelburg overleed. Het zal geen verbazing wekken dat in een tijd waarin aan vrijwel alles gebrek was, veel werd gestolen, ook uit de aan de NS toevertrouwde zendingen. Op het station Vlissingen kwamen in 1943 enkele geval len van diefstal voor van 'Lebensmitteln Stoomtram met locomotief van de serie 3300 ter hoogte van Oost-Souburg, omstreeks 1940. Op de achtergrond molen De Pere (foto Zeeuws Documentatiecentrum) und Kleidungsstücken von Wehrmachtan- gehörigen.' Het Deutsche Landesgericht veroordeelde in januari 1944 een tweetal Vlissingse NS'ers tot tuchthuisstraf. Op het station Middelburg speelde een soortgelijke affaire in het begin van 1944. Uit bagagezendingen van de 165e Res. Inf. Div. richting Heimat was gestolen. Tegenwoordig zou zoiets leiden tot aangif te bij een begripvolle politieman en mel ding bij een reisverzekering; toen lag dat wel even anders. Uit onderzoek, verhoor en bekentenis van een tweetal Middelburgse NS'ers bleek dat zij zich schuldig hadden gemaakt aan dief stal van kleine hoeveelheden Wehrmacht- goederen. De Bbv eiste hun ontslag. Op 15 mei 1944 deelde de NS de Bbv mee dat de twee bewuste spoorwegarbeiders waren ontslagen. Het overige personeel zou voortaan scherp worden gecontro leerd. Ter voorkoming van sabotage aan spoorlij nen, stations, bruggen en dergelijke werd in 1942 de Railwacht ingesteld. Het perso neel was voorzien van een witte armband met de woorden: 'Nederl. Spoorw.' en een stempel van de NS. Verder kreeg het een speciaal legitimatiebewijs. In Zeeland werd

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 23