niet door en de te Goes genomen maatre
gelen werden dan ook ingetrokken. Wel
werden van 10 tot en met 13 augustus
1942 enkele extra treinen ingezet voor het
afvoeren van een deel van de Walcherse
bevolking.
Toen de geallieerde luchtmacht in de loop
van 1942 haar activiteit opvoerde, werd de
NS steeds meer geconfronteerd met bom
bardementen en beschietingen. Op 3 okto
ber 1943 werd een bombardement uitge
voerd op het station Vlissingen, waarbij
ernstige schade werd toegebracht aan
gebouwen, rijtuigen en seinen en waarbij
seinhuiswachter L. om het leven kwam.
Om treinbeschietingen af te weren werd
meerijdend afweergeschut (Eisenbahn-
Flakgeschützen) ingevoerd, aanvankelijk
alleen in goederentreinen. Vanaf 29 mei
1944 werden alle reizigerstreinen door
'Transportflak geschützt.' Het was echter
een twijfelachtige bescherming: op 19 juli
1944 om 9.10 uur werd trein 3005 tussen
Middelburg en Vlissingen beschoten. De
machinist werd daarbij licht geraakt. De
leerling-machinist was zodanig gewond,
dat hij later in het ziekenhuis te Middelburg
overleed.
Het zal geen verbazing wekken dat in een
tijd waarin aan vrijwel alles gebrek was,
veel werd gestolen, ook uit de aan de NS
toevertrouwde zendingen. Op het station
Vlissingen kwamen in 1943 enkele geval
len van diefstal voor van 'Lebensmitteln
Stoomtram met locomotief van de serie 3300
ter hoogte van Oost-Souburg, omstreeks 1940.
Op de achtergrond molen De Pere (foto
Zeeuws Documentatiecentrum)
und Kleidungsstücken von Wehrmachtan-
gehörigen.' Het Deutsche Landesgericht
veroordeelde in januari 1944 een tweetal
Vlissingse NS'ers tot tuchthuisstraf.
Op het station Middelburg speelde een
soortgelijke affaire in het begin van 1944.
Uit bagagezendingen van de 165e Res.
Inf. Div. richting Heimat was gestolen.
Tegenwoordig zou zoiets leiden tot aangif
te bij een begripvolle politieman en mel
ding bij een reisverzekering; toen lag dat
wel even anders.
Uit onderzoek, verhoor en bekentenis van
een tweetal Middelburgse NS'ers bleek dat
zij zich schuldig hadden gemaakt aan dief
stal van kleine hoeveelheden Wehrmacht-
goederen. De Bbv eiste hun ontslag. Op
15 mei 1944 deelde de NS de Bbv mee
dat de twee bewuste spoorwegarbeiders
waren ontslagen. Het overige personeel
zou voortaan scherp worden gecontro
leerd.
Ter voorkoming van sabotage aan spoorlij
nen, stations, bruggen en dergelijke werd
in 1942 de Railwacht ingesteld. Het perso
neel was voorzien van een witte armband
met de woorden: 'Nederl. Spoorw.' en een
stempel van de NS. Verder kreeg het een
speciaal legitimatiebewijs. In Zeeland werd