de Railwacht ingesteld in september 1942. Walcheren was verdeeld in een drietal bewakingsvakken van ongeveer vier kilo meter. Veel problemen hebben zich met betrekking tot de Railwacht niet voorge daan, alleen waren er af en toe moeilijk heden met de Ordnungspolizei tijdens de Sperrstunden; de Duitsers erkenden dan het speciale Railwachtlegitimatiebewijs niet. In dergelijke gevallen moest de Bbv bemiddelend optreden. Na lezing van het vorenstaande zal duide lijk zijn dat de Duitsers zich op Walcheren intensief met de NS bemoeiden. Er was altijd wel iets aan de hand. Nog enkele voorbeelden. Op 8 november 1942 moest voor de lossing van een Wehrmachttransport eerst de losplaats vrij van boomstammen worden gemaakt. De Bbv meldde de NS dat in opdracht van de Transportkommandantur de losplaats te Middelburg in het vervolg vrijgehouden moest worden. Op 18 november 1942 hielden Duitse schildwachten te Vlissingen NS'ers tegen die naar hun werk gingen in de timmer manswerkplaats. Zij dienden over een spe ciaal Ausweis te beschikken. Op 22 juni 1943 moesten Duitse militairen kabelwerkzaamheden verrichten op het station Vlissingen. De Bbv verzocht de NS het betrokken NS-personeel opdracht te geven 'behilflich' te zijn. Op 1 november van datzelfde jaar werd de halte Souburg-Overweg met de aanduiding 'Stopt alleen voor Duitse Weermacht Halt nur für Deutsche Wehrmacht' ingevoerd. Per richting stopte daar één trein per dag. Eind augustus/begin september 1944 was van geregeld spoorwegverkeer op de Zeeuwse lijn geen sprake meer. Het rijden van treinen was voor het NS-personeel vanwege beschietingen vanuit de lucht levensgevaarlijk geworden. Massale ziek meldingen kwamen dan ook voor. In die verwarde periode werden te Roosendaal de Nederlandse machinisten (die ook op de Zeeuwse lijn reden) vervangen door leden van een Eisenbahnkompagnie der Wehrmacht. Bombardementen op de Sloedam op 12, 13 en 15 september 1944 brachten het spoorwegverkeer op Walcheren tot stil stand. Bovendien brak op 17 september 1944 de landelijke spoorwegstaking uit. Pas na de bevrijding van Middelburg op 6 november 1944 kon een begin worden gemaakt met het herstel van de spoorweg verbinding op Walcheren. Jules Braat Geraadpleegde bronnen: - NS-Concernarchief te Utrecht. Archief Bahn- bevollmachtigte, Registers van Onregelmatig heden 1941 t/m 1944. - Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. Dienstregelingen 1940/1944. - Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie te Amsterdam. Archief Railwacht. - A.j.C. Riiter, 'Rijden en staken' (Den Haag, 1960).

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 24