de Railwacht ingesteld in september 1942.
Walcheren was verdeeld in een drietal
bewakingsvakken van ongeveer vier kilo
meter. Veel problemen hebben zich met
betrekking tot de Railwacht niet voorge
daan, alleen waren er af en toe moeilijk
heden met de Ordnungspolizei tijdens de
Sperrstunden; de Duitsers erkenden dan
het speciale Railwachtlegitimatiebewijs
niet. In dergelijke gevallen moest de Bbv
bemiddelend optreden.
Na lezing van het vorenstaande zal duide
lijk zijn dat de Duitsers zich op Walcheren
intensief met de NS bemoeiden. Er was
altijd wel iets aan de hand.
Nog enkele voorbeelden. Op 8 november
1942 moest voor de lossing van een
Wehrmachttransport eerst de losplaats vrij
van boomstammen worden gemaakt. De
Bbv meldde de NS dat in opdracht van de
Transportkommandantur de losplaats te
Middelburg in het vervolg vrijgehouden
moest worden.
Op 18 november 1942 hielden Duitse
schildwachten te Vlissingen NS'ers tegen
die naar hun werk gingen in de timmer
manswerkplaats. Zij dienden over een spe
ciaal Ausweis te beschikken.
Op 22 juni 1943 moesten Duitse militairen
kabelwerkzaamheden verrichten op het
station Vlissingen. De Bbv verzocht de NS
het betrokken NS-personeel opdracht te
geven 'behilflich' te zijn.
Op 1 november van datzelfde jaar werd de
halte Souburg-Overweg met de aanduiding
'Stopt alleen voor Duitse Weermacht Halt
nur für Deutsche Wehrmacht' ingevoerd.
Per richting stopte daar één trein per dag.
Eind augustus/begin september 1944 was
van geregeld spoorwegverkeer op de
Zeeuwse lijn geen sprake meer. Het rijden
van treinen was voor het NS-personeel
vanwege beschietingen vanuit de lucht
levensgevaarlijk geworden. Massale ziek
meldingen kwamen dan ook voor. In die
verwarde periode werden te Roosendaal
de Nederlandse machinisten (die ook op
de Zeeuwse lijn reden) vervangen door
leden van een Eisenbahnkompagnie der
Wehrmacht.
Bombardementen op de Sloedam op 12,
13 en 15 september 1944 brachten het
spoorwegverkeer op Walcheren tot stil
stand. Bovendien brak op 17 september
1944 de landelijke spoorwegstaking uit.
Pas na de bevrijding van Middelburg op 6
november 1944 kon een begin worden
gemaakt met het herstel van de spoorweg
verbinding op Walcheren.
Jules Braat
Geraadpleegde bronnen:
- NS-Concernarchief te Utrecht. Archief Bahn-
bevollmachtigte, Registers van Onregelmatig
heden 1941 t/m 1944.
- Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht.
Dienstregelingen 1940/1944.
- Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie te
Amsterdam. Archief Railwacht.
- A.j.C. Riiter, 'Rijden en staken' (Den Haag,
1960).