De bemanning van de Doris: 'Ze zaten 2 dagen in de mast en werden tenslotte door Schroevers gered' (Rijksarchief in Zeeland, Collecties De Bruyne, inv. nr. 134,fotonr. 44) digingsmaatregelen' het volgende: (ver taald) 'De waterstand van de Vlissingse watergang in de hoofdverdedigingslinie dient op de vereiste hoogte gehouden te worden en bij dreigend gevaar opgevoerd te worden. Een inundatie van het voorter rein vanuit het Kanaal door Walcheren dient voorbereid te worden, de explosie plaatsen in de kanaaldijk moeten worden vastgesteld en explosieven moeten beschikbaar zijn. De inundatie mag slechts op bevel van hogerhand plaatsvinden of door de commandant van het steunpunt indien het terrein anders niet gehouden kan worden.' Op grond van het bovenstaande kan vrij wel zeker worden aangenomen dat in de door mevrouw Van Helleman genoemde sleuf explosieven waren aangebracht waarmee zonodig een stuk van de weste lijke kanaaldijk kon worden opgeblazen. Het kanaalwater zou dan over het op dat punt lager gelegen land zijn gestroomd en Vlissingen aan de landzijde tegen een aanval hebben beschermd. Het verloop van de oorlog heeft dit Duitse plan evenwel voorkomen. Men kan slechts theoretiseren over de gevolgen als het ooit was uitgevoerd. Niettemin is gebleken dat opmerkingen van lezers, gecombineerd met onderzoek in archieven, soms tot interessante conclu sies leiden. Veere 700-plus De heer M. van der Velden uit Rotterdam maakte twee opmerkingen naar aanleiding van het artikel van prof. dr. P.A. Hende- rickx over het 700-jarig bestaan van Veere (De Wete, januari 1996). Hij vertelde dat in

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 39