De bemanning van de Doris: 'Ze zaten 2 dagen
in de mast en werden tenslotte door Schroevers
gered' (Rijksarchief in Zeeland, Collecties De
Bruyne, inv. nr. 134,fotonr. 44)
digingsmaatregelen' het volgende: (ver
taald) 'De waterstand van de Vlissingse
watergang in de hoofdverdedigingslinie
dient op de vereiste hoogte gehouden te
worden en bij dreigend gevaar opgevoerd
te worden. Een inundatie van het voorter
rein vanuit het Kanaal door Walcheren
dient voorbereid te worden, de explosie
plaatsen in de kanaaldijk moeten worden
vastgesteld en explosieven moeten
beschikbaar zijn. De inundatie mag slechts
op bevel van hogerhand plaatsvinden of
door de commandant van het steunpunt
indien het terrein anders niet gehouden
kan worden.'
Op grond van het bovenstaande kan vrij
wel zeker worden aangenomen dat in de
door mevrouw Van Helleman genoemde
sleuf explosieven waren aangebracht
waarmee zonodig een stuk van de weste
lijke kanaaldijk kon worden opgeblazen.
Het kanaalwater zou dan over het op dat
punt lager gelegen land zijn gestroomd en
Vlissingen aan de landzijde tegen een
aanval hebben beschermd.
Het verloop van de oorlog heeft dit Duitse
plan evenwel voorkomen. Men kan slechts
theoretiseren over de gevolgen als het ooit
was uitgevoerd.
Niettemin is gebleken dat opmerkingen
van lezers, gecombineerd met onderzoek
in archieven, soms tot interessante conclu
sies leiden.
Veere 700-plus
De heer M. van der Velden uit Rotterdam
maakte twee opmerkingen naar aanleiding
van het artikel van prof. dr. P.A. Hende-
rickx over het 700-jarig bestaan van Veere
(De Wete, januari 1996). Hij vertelde dat in