Walcheren in woord en beeld De Bellinkbrug in Middelburg overgebleven gedeelte werd een betonnen brug gelegd om de boulevard ook voor het autoverkeer tot een ononderbroken geheel te maken. In de Tweede Wereldoorlog werd de toren, net als de gehele boulevard, zeer zwaar beschadigd. Na een moeizame en lange voorbereiding kon in 1960 met de restau ratie worden begonnen, die tot 1963 duur de. Om de toren op het wegdek te krijgen, moest ze als het ware uit een put gelicht worden. Dit heeft men opgelost door de gehele opbouw met bijna drie meter te ver hogen. Tevens heeft men weer een toren spits aangebracht, met bovenop een wind wijzer, voorstellende een zeemeermin met drietand. In 1996 heeft het College van B&W van de Vooral in oude steden zijn bruggen bijzon dere objecten die ons veel meer kunnen zeggen over plaatselijke verbindingen en verkeerspatronen zowel op het land als op het water. Tot voor kort was in onze geschiedenis het vervoer over water immers vaak belangrijker dan het vervoer over land. Naast dit aspect hebben bruggen ook een cultuurhistorische waarde. Dit uit zich in de constructie, de materiaalkeuze en de vormgeving. Deze zaken geven ons inzicht gemeente Vlissingen het voornemen goed keuring te verlenen voor de bouw van een 4,50 meter hoge aanbouw aan de toren. Onder meer de monumentale toegangs poort zal voor een groot gedeelte aan het zicht onttrokken worden en het voetgan gersbruggetje aan de zeezijde zal nog amper gebruikt kunnen worden. Velen, onder wie schrijver dezes, vrezen dat de historische waarde van het monu ment op deze manier negatief zal worden beïnvloed. Zij hopen dat het college zich bewust wordt van de historische waarde van de Gevangentoren en dat zij de bouw van een aanbouw aan de Bomvrije alsnog tegen zal houden. W. Dekker in het technisch kunnen en vooral ook in de denkwijze in bepaalde perioden van onze historie. Bruggen zijn niet toevallig gebouwd en aangelegd maar zij zijn altijd een gevolg geweest van een noodzaak voor verster king van de infrastructuur. Daardoor was het mogelijk twee totaal verschillende soorten vervoer elkaar te laten kruisen. Duidelijk is dus dat zich vroeger bij en rond bruggen een deel van het maat schappelijke en economisch leven afspeel-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 33