de en dat er altijd wat te beleven viel. Bruggen zijn vaak een inspiratiebron geweest voor tal van bekende en minder bekende kunstenaars. In het spoor hiervan heeft de Bellinkbrug te Middelburg mij geïnspireerd tot dit arti kel met bijbehorende tekening. De Bellinkbrug die bestaat uit een stalen constructie, vormt de verbinding voor voet gangers en fietsers tussen de Koren-/Kin- derdijk en de Rouaansekaai en is gelegen in het oude havengebied van de Zeeuwse hoofdstad. Wat onmiddellijk opvalt is dat juist ter plaatse van deze brug de doorgang voor schepen tussen de kademuren erg smal is, in vergelijking met andere bruggen in de omgeving. Ook valt op dat zich in het verlengde van de brug aan beide zijden geen aansluitende straten bevinden. Zoiets roept vragen op. En zoals zo vaak bij dit soort vragen, geven oude stadsplat tegronden ons hierover een eerste aanzet tot meer duidelijkheid. Op alle stadsplattegronden van Middelburg komt in deze omgeving een brugverbin- ding voor. Ook op de uit omstreeks 1550 stammende plattegrond van Jacob van Deventer. Op deze kaart zien we de oude stadsmuur van Middelburg aangegeven. En wat blijkt nu? Deze stadsmuur loopt voor een deel net buiten de Nieuwe Haven op de plaats waar nu het Gerechtsgebouw, het Belastingkantoor en de Zeeuwse Bibli otheek zijn gelegen. Ze steekt verderop op de plaats van de Bellinkbrug het water over en loopt vervolgens via de Kuipers poort in een min of meer rechte lijn naar de voormalige Dampoorten. Deze laatste waren gelegen ter hoogte van de Schuit- vlotstraat (de straat waar vanaf de Dam zo'n mooi uitzicht is op de Oostkerk). Een en ander is duidelijker aangegeven op het overzichtskaartje van stadsuitbreidin gen van Middelburg opgezet door dr. W.S. Unger in zijn boek De Monumenten van Middelburg. Hij geeft hierin het gedeelte van de Nieuwe Haven achter de Bellink brug aan als stadsuitbreiding van vóór 1317. Het is derhalve niet onwaarschijnlijk dat de zwakke plek die elke doorgang in de ver dedigingsmuur was, zo smal mogelijk dien de te zijn. We zien dit onder andere ook bij andere haventoegangen van voormalige vestingsteden. Hoewel dit een veronder stelling is voor het feit dat de kademuren hier dichter bij elkaar zijn gelegen dan el ders, wordt deze theorie ook enigszins on derbouwd door de hierna volgende gege vens die mij door het gemeente-archief van Middelburg ter hand zijn gesteld. Ze zijn afkomstig uit het archief van de Dienst Gemeentewerken Middelburg 1831-1952 (inv.nr. 236) en uit het boekje Walcheren in het spoor van bedrijf en techniek door A.F. Franken (Middelburg 1988). De huidige Bellinkbrug dateert van 1855. In verband met het in erfpacht geven van een terrein aan de Blauwedijk ten behoeve van een scheepstimmerwerf, achter de brug, werd de oude basculebrug die tot die tijd voor de verbinding had gezorgd, ver plaatst naar de Dambrug. Het vaargat, waarover de oude Bellinkbrug lag, bleek namelijk te smal om schepen voor de grote vaart door te laten. Daarom kon de basculebrug ter plaatse niet worden gehandhaafd als de kaaimu ren aan één zijde afgebroken werden. Stadsbouwmeester G.H. Grauss ontwierp een nieuwe dubbele draaibrug, die aan de ene zijde op de oude basculekokers geplaatst werd en aan de andere zijde op

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 34