Wi:§II PTG- •s if Jx-j •V®, i%- u V" 'c. 4* *V- v.,_. - y-ÉaS».ï^* &£tL r<* ?j&i heigrond. Bij de uitvoering van de werk zaamheden werd rekening gehouden met het tij, zodat het scheepvaartverkeer onbe lemmerd doorgang kon vinden. Rond 1800 stortte de Bellinkbrug in als gevolg van een te zwaar beladen wagen met graan die eroverheen wilde rijden. Enige tijd na de herbouw van de Bellink brug liet de gemeente Middelburg alvast de 'Nieuwe Poort' bouwen tegenover de Nieuwstraat, met de bedoeling de brug te kunnen verleggen naar dit punt. Dit plan ging echter niet door vanwege gebrek aan middelen. De bouw van de Koningsbrug, gelegen in het verlengde van de Stationsbrug, bete kende bijna het einde van de Bellinkbrug maar een verzoek van de buurtbewoners om behoud redde haar. Rest nog te vermelden dat op de zichtbare delen van deze brug geen enkele verwij zing naar de makers ervan te vinden is. Uit het bovenstaande blijkt echter eens te meer dat ook deze brug zijn verhaal heeft. Een verhaal dat ons veel meer vertelt over de plaatselijke historie. En nog belangrijker is dat deze plek een van de meest karakteristieke plekken van Middelburg is met monumenten, pakhui zen, water, schepen. Een (herhaald) bezoek meer dan waard. F.A. Broeksma Met dank aan de medewerkers van het Gemeente-archief van Middelburg.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 35