Wi:§II
PTG-
•s
if
Jx-j
•V®, i%-
u
V" 'c.
4* *V- v.,_.
- y-ÉaS».ï^*
&£tL r<* ?j&i
heigrond. Bij de uitvoering van de werk
zaamheden werd rekening gehouden met
het tij, zodat het scheepvaartverkeer onbe
lemmerd doorgang kon vinden.
Rond 1800 stortte de Bellinkbrug in als
gevolg van een te zwaar beladen wagen
met graan die eroverheen wilde rijden.
Enige tijd na de herbouw van de Bellink
brug liet de gemeente Middelburg alvast
de 'Nieuwe Poort' bouwen tegenover de
Nieuwstraat, met de bedoeling de brug te
kunnen verleggen naar dit punt. Dit plan
ging echter niet door vanwege gebrek aan
middelen.
De bouw van de Koningsbrug, gelegen in
het verlengde van de Stationsbrug, bete
kende bijna het einde van de Bellinkbrug
maar een verzoek van de buurtbewoners
om behoud redde haar.
Rest nog te vermelden dat op de zichtbare
delen van deze brug geen enkele verwij
zing naar de makers ervan te vinden is.
Uit het bovenstaande blijkt echter eens te
meer dat ook deze brug zijn verhaal heeft.
Een verhaal dat ons veel meer vertelt over
de plaatselijke historie.
En nog belangrijker is dat deze plek een
van de meest karakteristieke plekken van
Middelburg is met monumenten, pakhui
zen, water, schepen. Een (herhaald)
bezoek meer dan waard.
F.A. Broeksma
Met dank aan de medewerkers van het
Gemeente-archief van Middelburg.