groepen: allereerst de huishoudelijke arti kelen, variërend van borstelwerk, echte sponzen en zemen tot stofdoeken; dan de 'geneesmiddelen': aspirine, broom, kies pijnwatjes, maagtabletten enz. Verder een vorm van 'doe-het-zelfartikelen: verven, ammoniak, terpentijn. De verf werd nog eigenhandig van lijnolie gemaakt. Dat deden Van Varik of Jan de Liefde. Ook wil ik de afdeling parfumerie noemen: par fums, bijvoorbeeld Maya of Houbigant, crè mes, zepen, make-up-artikelen. We hadden ook allerlei seizoenartikelen: mottenballen, flitspuiten (tegen muggen), weckartikelen in de zomer, levertraan in de winter. Er werd heel veel los verkocht. Dit werd verpakt in papieren zakken. Bepaalde medicinale kruiden werden afgewogen met behulp van een koperen weegschaal met gewichtenblok; daarnaast hadden we nog twee gewone weegschalen. Achter de toonbank had je allerlei laatjes en potten met Latijnse opschriften, die je allemaal moest kennen. Het had wel iets weg van een apotheek. Achter de zaak was een groot pakhuis, dat doorliep tot aan het Koorkerkhof. Daar stonden voorraden grotere artikelen, zoals mandflessen lysol, zoutzuur, ammoniak, lijnoliesoorten, verf en borstelwerk. Je kon je ook laten wegen, in een stoel, voor 5 cent. De uitslag werd afgedrukt op een kaartje. Terugkijkend op die periode kan ik stellen dat ik bij Schulte Thieme een leerzame en prettige werkkring heb gehad.' Spoorwegverkeer op Walcheren Het onderschrift bij de foto van het ver woeste station langs het Kanaal door Wal cheren, bij de Keersluisbrug te Vlissingen (thans de Edisonweg), behoeft volgens de heer F.G. Hintzen uit Middelburg een toe lichting. Het in 1873 gebouwde station, dat in 1944 als gevolg van bombardementen verloren is gegaan, was al vijftig jaar niet meer in gebruik. In 1894 werd het nieuwe station van Vlissingen aan de Prins Hen- drikweg, bij de haven, in gebruik genomen. Hierdoor konden de treinreizigers beter overstappen op de mailboten. Ook dit sta tion is in 1944 als gevolg van bombarde menten verloren gegaan. Bij de heer G.C.J. Uijt de Haag uit West- Souburg schoot na het lezen van het arti kel van de heer Braat een jeugdbelevenis door het hoofd die hij ons wil meedelen. 'Ik herinner me een 'kolen- of mosseltrans port', dat plaatsvond in de eerste week van maart 1944. Mijn vader, moeder, broer Adrie (8 jaar) en ik, Gerard (10 jaar), gin gen met de trein van Souburg naar Vlissin gen. Het was behoorlijk druk, want wij stonden op het treinportaal van zo'n ouderwets treinstel. Er moest wel wat aan de hand zijn, omdat het die dag droog was en wij toch onze wijde regencape met capuchon aan moesten. Wat dat was, zou den wij spoedig ondervinden. Vader had er lucht van gekregen (hij had er op 'De Schelde' van gehoord) dat er 'anthraciet-aanvoer' was geweest op het spooremplacement in Vlissingen, bestemd voor de Wehrmacht. Er waren die dag door verschillende mensen de nodige zandzakjes gevuld met antraciet, die ze vervolgens her en der hadden verstopt. De Duitsers hadden hier lucht van gekregen. Gelukkig was er de nodige drukte in en om de trein toen we in Vlissingen op het per ron stopten. Alleen vader zou de trein ver laten. Moeder en wij moesten in elk geval

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 41