toen bekend werd dat de Walcherse dorpsgemeenten niet bij Middelburg of bij Vlissingen ondergebracht zullen worden. Grootschaligheid kent z'n grenzen qua effi ciëntie en ook kan in een gemeente met twaalf dorpen (het dorpsstadje Veere incluis) wellicht nog de kleinschaligheid als waarde hooggehouden worden. De gemeente Borsele mag hierbij als voor beeld dienen, al kunnen we de groei van waterhoofden ('s-Gravenpolder) en het vergrijzen van andere dorpen (Ellewouts- dijk en andere) beter niet ten voorbeeld nemen. Misschien kunnen we in Walcheren reali seren waar Engel Reinhoudt in 1985 in het blad Nieuw Zeeland voor pleitte: een soort burgemeester in elk dorp. 'Een vent of een vrouwe die a mie van aoles en nog wat 'elpt. Een soort ombudsmens die as 'elpt mie een formulier of zei wat a je doe mot a je verbouwe wil. Of de fanfare an subsidie 'elpt. Zurgt a een verèè- nige ongestraft een verke kan verlote.' Dat laatste zit er in de jaren negentig met de onbeheerste contro- ledrang van de ambtenarij natuurlijk niet meer in. Een verke verlote zal wel dieronvriendelijk, milieuschadelijk of gewoon not done ('t staat niet in de boeken) zijn in ambtelijke kringen. In de toekomst word je ongetwij feld opgepakt voor het pissen tegen een boom en zonder twijfel zijn er over enkele jaren ambtenaren belast met de hygiëni sche controle van particuliere koelkasten. De burgerlijke beterweterij en de onweer staanbare drang tot plannen van onze ambtenarenstand is aan het eind van de twintigste eeuw een van de belangrijkste problemen van Nederland geworden, geld verslindend en voorbijgaand aan wat uit de samenleving zelf aan initiatieven opkomt. Dorpsraden lijken me een goede aanvul ling Illustratie op de omslag van de in 1962 uitgegeven brochure 'Verweer van het gemeentebestuur van Oost- en West-Souburg tegen de brochure van het gemeentebestuur van Vlissin gen, waarin annexatie van O.- en W- Souburg wordt bepleit'.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1996 | | pagina 9