f rür n? ,3ÊËÊ>M: pÉl|^É& mm W* y De Breeweg omstreeks 1900 (foto Zeeuws Documentatiecentrum) er naast lag. Een Italiaan die op 15 juli 1529 met paard en wagen een rit over Walcheren maakte, schreef dat er nauwe lijks een weg begaanbaar was. Terwijl het toch hartje zomer was! In 1679 gaven de Staten van Zeeland een 'placaat' uit. Hierin werden de eigenaren of gebruikers van percelen die aan 's Heren wegen, wegelingen of bermen grensden, verplicht de sloten te delven en het slik op de wegen te gooien. Hierdoor kwamen ze hoger te liggen. Mattheus Smallegange beschrijft in zijn Cronyk van Zeeland (1696): 'De wegen zijn outs binnen dit Eiland (Walcheren) seer smal gemaekt geweest, om de waer- dye en dierbaerheit van 't land, en die val len ook vermits de vruchtbaerheit door- gaens kleyachtig, en des winters onbruik baar; behalven dat'er van de stad Middel burg naer Oostcappel door Grijpskerk een hooge weg loopt enz. Hierom moeten de Landlieden, dan ten meerendeel de Ste den door bequame Watergangen met schuiten bezoeken: maar de wegen rond om de duinkant zijn sandig en hard.' In de Walcherse Arkadia (1715) van Mat theus Gargon wordt door de hoofdperso nen in dit boek een rijtoer over Walcheren gemaakt. Wanneer ze de buitenplaats Kla- renbeek aan de Noordweg even buiten Middelburg passeren, schrijft hij: 'Deeze weg, die u zo bekoort, was voorheen zo moeilijk, als nu gemaklijk, en by winter- of regenachtig weer, om het ondoordringlijk slijk, niet te gebruiken: wie 't met paard of wagen bezag, bleef stap op stap in den kley-grond steken: en nauwlijks konde men van of naar Middelburg geraken, dan met kleine vaartuigen door enge krombog- tige watergangen, dat zeer verdrietig viel, en niet weinig arbeids koste.' In het boek De Provincie Zeeland (1824) van J. de Kanter en J. Ab Utrecht Dressel- huis worden voor vermaak of om Zeeland beter te leren kennen enkele routes ge noemd. Voor Walcheren zijn dat er zeven. De schrijvers van dit boek eindigen de beschrijving van de routes met de lezer te waarschuwen: 'Wij moeten echter niet ver geten aan te merken, dat, bij veelvuldigen regen des zomers, sommige der opgege- vene toeren, die gedeeltelijk over kleiwe gen gaan, niet wel mogelijk zijn.' De weg tussen Middelburg en Vlissingen was de eerste weg in Zeeland die bestraat werd. In 1466 was er al sprake van een 'strate' van het kasteel te West-Souburg naar Middelburg. Het gedeelte van Sou burg naar Vlissingen werd in 1515 en in 1540/1541 bestraat. In 1540 werd ook van

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1997 | | pagina 30