zei), Nicolaas Minneboo (schipper), Maar ten Slabber (varensgezel), Jan Franciscus de Bliek (schipper), allen uit Veere, en Arie van Gelder (duiker, wonende in Vlissin- gen). Het bezoek aan de notaris had tot doel de statuten van de pas opgerichte maat schappij te laten registreren, hetgeen dan ook is geschied. In deze statuten lezen we onder meer dat het doel van de vereniging tweeledig was: in de eerste plaats het red den van drenkelingen en in de tweede plaats het redden van gestrande of in nood verkerende schepen en goederen. Artikel 2 vermeldde dat alleen in Veere wonende personen en duikers, die elders woonden, lid konden worden. De contribu tie was bepaald op vijf gulden per jaar. Tevens bepaalden de statuten dat diege nen die meegeholpen hadden aan een reddingsactie, mee zouden delen in de opbrengst, terwijl een klein deel in een reservefonds zou worden gestort. De leden, die over een schip beschikten, waren verplicht dit ter beschikking van het bestuur te stellen zodra hun hulp nodig was. Tot slot was bepaald dat het bestuur bestond uit een directeur, een secretaris, een penningmeester en een uit de leden gekozen adviseur. Directeur werd Jacob Jan van Beveren. Enkele reddingsacties Een eerste reddingsactie vond plaats toen op vrijdagavond 24 november 1899 de Vlaardinger vissloep VLD33 (Johanna 1) om half acht bij Vrouwenpolder strandde. De vijftienkoppige bemanning kon worden gered, terwijl de vracht, bestaande uit 200 ton haring in Veere aan land werd gebracht en opgeslagen. In de dagen daarna hebben de redders het schip vlot weten te krijgen en overgebracht naar het strand te Oostkapelle. Op 9 december 1899 werd de Johanna 1 in de bovenzaal van sociëteit De Vergenoeging op de Markt in Middelburg door notaris Tak bij opbod verkocht. Op 16 november 1900 strandde op de Jacob Jan van Beveren, de eerste directeur van de 'Veerse Coöperatieve Redding- en Berging maatschappij' plaat de Onrust de Oostender vissloep OS121. Mattheus Johannes van Beveren voer er met zijn schokkervaartuig heen om assistentie te bieden, maar kwam onver- richterzake terug omdat de bemanning de hulp weigerde. Later deed Van Beveren alsnog een poging de bemanning van het schip aan wal te brengen. Nu had hij meer

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 33