rond de aanstaande Rijksweg 57 (de Dam-
menroute tussen A 58 en Veersedam) en
de daarop aansluitende provinciale rond
weg Serooskerke. Het rijk heeft weliswaar
de prioriteiten wat verschoven tot na 2002,
maar vooral het provinciebestuur en de
gemeente Middelburg blijven lobbyen om
dit uitstel ongedaan te maken. Rijkswater
staat meldde ondertussen vorig jaar
november: '...de voorbereidingen voor de
RW 57 kunnen gewoon doorgaan, inclusief
grondaankopen...' Of het de komende
jaren op Walcheren bij deze wegen zal blij
ven? Geenszins!
Rondweg Walcheren
In september 1997 werd het provinciale
Streekplan Zeeland 1997-2005 vastge-
steld. De PZC commentarieerde dat daar
mee niet veel ging veranderen en dat de
burger er eigenlijk niets van zou gaan mer
ken. Maar uit de plannen voor RW 57 en
de rondweg Serooskerke viel te leren dat
dit een geheel verkeerde conclusie is.
Voor heel Walcheren heeft het provincie
bestuur de plannen voor een 'duurzaam
veilige' rondweg in petto voor de ring Se-
rooskerke-Oostkapelle-Domburg-Westka-
pelle-Zoutelande-Biggekerke-Koudekerke-
Stadsgewest.
Masterplan Walcheren
In plannen als Walcheren aan slag (1993)
en Meerjarenprogramma Infrastructuur
Zeeland (1997) was daarover binnens
kamers al langer duidelijkheid. Via een
Masterplan Walcheren zal de bevolking
daarin ook worden betrokken.
Op 5 november 1997 kwam de PZC er
voor het eerst mee naar buiten: een nieu
we 'kustontsluitingsweg' zou de leefbaar
heid van de dorpen moeten gaan verbete
ren, de verkeersveiligheid vergroten, kust
en strand beter bereikbaar maken, dorpen
en binnenwegen autoluw maken, enzo
voort. De financiering (van tientallen mil
joenen guldens) was weliswaar nog lang
niet rond, maar daar wordt aan gewerkt.
Qua leergeld deed de provincie zelfs al
haar voordeel met het lopende (nogal
omstreden) nationaal proefproject Duur
zaam veilig West-Zeeuws-Vlaanderen, met
onder andere een rondweg Oostburg.
Zijn er alleen maar aanlokkelijke voordelen
bij zo'n masterplan te verwachten? Onzes
inziens niet. De 'duurzaam veilige' hoofd
wegen zijn namelijk veel breder en rechter
dan de huidige wegen. Alleen snelverkeer
mag nog op de hoofdweg. Overig verkeer
(zoals bestemmings-, landbouw- en lang
zaam verkeer) moet het doen met enkele
of dubbele parallelwegen. Fietsers verlie
zen vaak aparte fietspaden vanwege kos
ten en ruimtebeslag en moeten zich ook
maar zien te redden op de parallelwegen.
Huizen en boerderijen die in de weg staan,
moeten 'geamoveerd' (gesloopt) worden.
Geluidswallen moeten - waar nodig -
lawaai van extra verkeer dempen, zoals al
te zien is bij Oostburg; ook voor Seroos-
kerke-Noord is zoiets geprojecteerd.
Oversteken wordt verboden (net als bij de
A 58) en geeft dus een zeer groot 'barriè
re-effect': dat is echt veel groter dan bij de
huidige provinciewegen N 287 (Seroosker-
ke-Oostkapelle-Domburg-Westkapelle) en
N 288 (Westkapelle-Zoutelande-Biggeker-
ke-Koudekerke-Stadsgewest). Het touw
trekken over een minimum aan kruispun
ten of rotondes kan met zo'n masterplan
beginnen, met hier en daar een duur fiets-
tunneltje, een fietsbrug of een spaarzame
landbouwtunnel.
Misschien komen in komende inspraak-