rond de aanstaande Rijksweg 57 (de Dam- menroute tussen A 58 en Veersedam) en de daarop aansluitende provinciale rond weg Serooskerke. Het rijk heeft weliswaar de prioriteiten wat verschoven tot na 2002, maar vooral het provinciebestuur en de gemeente Middelburg blijven lobbyen om dit uitstel ongedaan te maken. Rijkswater staat meldde ondertussen vorig jaar november: '...de voorbereidingen voor de RW 57 kunnen gewoon doorgaan, inclusief grondaankopen...' Of het de komende jaren op Walcheren bij deze wegen zal blij ven? Geenszins! Rondweg Walcheren In september 1997 werd het provinciale Streekplan Zeeland 1997-2005 vastge- steld. De PZC commentarieerde dat daar mee niet veel ging veranderen en dat de burger er eigenlijk niets van zou gaan mer ken. Maar uit de plannen voor RW 57 en de rondweg Serooskerke viel te leren dat dit een geheel verkeerde conclusie is. Voor heel Walcheren heeft het provincie bestuur de plannen voor een 'duurzaam veilige' rondweg in petto voor de ring Se- rooskerke-Oostkapelle-Domburg-Westka- pelle-Zoutelande-Biggekerke-Koudekerke- Stadsgewest. Masterplan Walcheren In plannen als Walcheren aan slag (1993) en Meerjarenprogramma Infrastructuur Zeeland (1997) was daarover binnens kamers al langer duidelijkheid. Via een Masterplan Walcheren zal de bevolking daarin ook worden betrokken. Op 5 november 1997 kwam de PZC er voor het eerst mee naar buiten: een nieu we 'kustontsluitingsweg' zou de leefbaar heid van de dorpen moeten gaan verbete ren, de verkeersveiligheid vergroten, kust en strand beter bereikbaar maken, dorpen en binnenwegen autoluw maken, enzo voort. De financiering (van tientallen mil joenen guldens) was weliswaar nog lang niet rond, maar daar wordt aan gewerkt. Qua leergeld deed de provincie zelfs al haar voordeel met het lopende (nogal omstreden) nationaal proefproject Duur zaam veilig West-Zeeuws-Vlaanderen, met onder andere een rondweg Oostburg. Zijn er alleen maar aanlokkelijke voordelen bij zo'n masterplan te verwachten? Onzes inziens niet. De 'duurzaam veilige' hoofd wegen zijn namelijk veel breder en rechter dan de huidige wegen. Alleen snelverkeer mag nog op de hoofdweg. Overig verkeer (zoals bestemmings-, landbouw- en lang zaam verkeer) moet het doen met enkele of dubbele parallelwegen. Fietsers verlie zen vaak aparte fietspaden vanwege kos ten en ruimtebeslag en moeten zich ook maar zien te redden op de parallelwegen. Huizen en boerderijen die in de weg staan, moeten 'geamoveerd' (gesloopt) worden. Geluidswallen moeten - waar nodig - lawaai van extra verkeer dempen, zoals al te zien is bij Oostburg; ook voor Seroos- kerke-Noord is zoiets geprojecteerd. Oversteken wordt verboden (net als bij de A 58) en geeft dus een zeer groot 'barriè re-effect': dat is echt veel groter dan bij de huidige provinciewegen N 287 (Seroosker- ke-Oostkapelle-Domburg-Westkapelle) en N 288 (Westkapelle-Zoutelande-Biggeker- ke-Koudekerke-Stadsgewest). Het touw trekken over een minimum aan kruispun ten of rotondes kan met zo'n masterplan beginnen, met hier en daar een duur fiets- tunneltje, een fietsbrug of een spaarzame landbouwtunnel. Misschien komen in komende inspraak-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 14