Koninklijke Allee
Tussen Middelburg en Serooskerke achtte
men echter de Noordweg zo bedorven
door lintbebouwing dat daar een radicalere
oplossing nodig was: een geheel nieuwe
weg, geheel vrij en op ruime afstand wes
telijk van de bestaande Noordweg. Dat
werd de huidige Leliëndaalseweg. Alleen
de verbinding van de knik bij de Pronken-
burgse weg en 't Huis Om bij Serooskerke
(dus ten westen van Sint Laurens) is er
nooit gekomen. Dat had een weg met een
'koninklijke allure' moeten worden, tussen
hoofdstad en platteland.
Provinciale traverses door Oostkapelle,
Domburg, Westkapelle en Zoutelande ble
ven gehandhaafd, vaak onder grote druk
van de gemeentebesturen. Alleen bij Big-
gekerke en Koudekerke werd al wat nader
over rondwegen buitenom nagedacht.
Een recreatieweg pal achter de duinen
tussen Zoutelande en Vlissingen zag men
niet zitten, met het schrikbeeld van de Bel
gische kustroutes voor ogen.
Alle wegen dienden zoveel mogelijk reke
ning te houden met alle oude landschaps
elementen die de inundatie hadden door
staan: '...met een rechten weg zou met
groote hardheid dwars door de natuur
gegeven indeelen worden gesneden. Een
ontwerp voor een landschap zal toch nim
mer op deze wijze de natuur geweld
mogen aandoen...'
Streekplan Walcheren 1951
In het Walcherse streekplan van 1951 con
cludeert men dat hoofdverkeerswegen
door de dorpskommen mogen blijven
gaan. Uit ongevalsstatistieken is niet
gebleken dat er extra maatregelen nodig
zijn. Wel wil men in uitbreidingsplannen die
routes zoveel mogelijk vrijhouden. Men is
alert op toenemende risico's voor de
schooljeugd en bij speelplaatsen door het
snelverkeer van toeristen in Biggekerke,
Grijpskerke, Serooskerke, Gapinge en
Vrouwenpolder.
Op een kaartje bij dit plan staat nog eens
de voorgenomen halfhoge brug tussen
Abeele en Souburg ingetekend. Ook de
omleiding vanuit Middelburg naar Sint Lau
rens toe, buitenom Brigdamme is aange
geven.
Ontwerp-streekplan
Midden-Zeeland 1965
Vanwege de Veerse Gatdam, de ontwikke
ling van het Sloegebied en de voorgeno
men Oosterscheldebrug achtte men in
1965 de tijd rijp om Walcheren met het
Westelijk deel van Zuid-Beveland in één
plan te combineren. Een nieuw vliegveld
was niet langer gepland bij Ritthem, maar
in het noordelijk deel van het Sloe. 'In een
verdere toekomst kan men bovendien nog
denken aan een centrale spoorlijn door het
Deltagebied, alsmede aan een vaste ver
binding over de Westerschelde.'
De automobiliteit groeit stormachtig:
Nederland telt nu al anderhalf miljoen
auto's. Men verwacht vijf keer zoveel ver
keersdrukte in 1980 ten opzichte van
1960. Luchtvervuiling en milieuproblemen
groeien nu navenant. Een verregaande
verbetering van het wegennet wordt urgent
geacht. Daarom wordt ook een Dammen-
route bepleit met, evenals de Rijksweg 58,
twee rijbanen van elk twee rijstroken en
geschikt voor maximaal 2.000 tot 4.000
auto's per uur bij topdrukte. 'De capaciteit
van de wegen zal derhalve een grens stel
len aan de ontwikkeling van het dagbe-
zoek.'
Die Dammenroute zal westelijk van Ter