Koninklijke Allee Tussen Middelburg en Serooskerke achtte men echter de Noordweg zo bedorven door lintbebouwing dat daar een radicalere oplossing nodig was: een geheel nieuwe weg, geheel vrij en op ruime afstand wes telijk van de bestaande Noordweg. Dat werd de huidige Leliëndaalseweg. Alleen de verbinding van de knik bij de Pronken- burgse weg en 't Huis Om bij Serooskerke (dus ten westen van Sint Laurens) is er nooit gekomen. Dat had een weg met een 'koninklijke allure' moeten worden, tussen hoofdstad en platteland. Provinciale traverses door Oostkapelle, Domburg, Westkapelle en Zoutelande ble ven gehandhaafd, vaak onder grote druk van de gemeentebesturen. Alleen bij Big- gekerke en Koudekerke werd al wat nader over rondwegen buitenom nagedacht. Een recreatieweg pal achter de duinen tussen Zoutelande en Vlissingen zag men niet zitten, met het schrikbeeld van de Bel gische kustroutes voor ogen. Alle wegen dienden zoveel mogelijk reke ning te houden met alle oude landschaps elementen die de inundatie hadden door staan: '...met een rechten weg zou met groote hardheid dwars door de natuur gegeven indeelen worden gesneden. Een ontwerp voor een landschap zal toch nim mer op deze wijze de natuur geweld mogen aandoen...' Streekplan Walcheren 1951 In het Walcherse streekplan van 1951 con cludeert men dat hoofdverkeerswegen door de dorpskommen mogen blijven gaan. Uit ongevalsstatistieken is niet gebleken dat er extra maatregelen nodig zijn. Wel wil men in uitbreidingsplannen die routes zoveel mogelijk vrijhouden. Men is alert op toenemende risico's voor de schooljeugd en bij speelplaatsen door het snelverkeer van toeristen in Biggekerke, Grijpskerke, Serooskerke, Gapinge en Vrouwenpolder. Op een kaartje bij dit plan staat nog eens de voorgenomen halfhoge brug tussen Abeele en Souburg ingetekend. Ook de omleiding vanuit Middelburg naar Sint Lau rens toe, buitenom Brigdamme is aange geven. Ontwerp-streekplan Midden-Zeeland 1965 Vanwege de Veerse Gatdam, de ontwikke ling van het Sloegebied en de voorgeno men Oosterscheldebrug achtte men in 1965 de tijd rijp om Walcheren met het Westelijk deel van Zuid-Beveland in één plan te combineren. Een nieuw vliegveld was niet langer gepland bij Ritthem, maar in het noordelijk deel van het Sloe. 'In een verdere toekomst kan men bovendien nog denken aan een centrale spoorlijn door het Deltagebied, alsmede aan een vaste ver binding over de Westerschelde.' De automobiliteit groeit stormachtig: Nederland telt nu al anderhalf miljoen auto's. Men verwacht vijf keer zoveel ver keersdrukte in 1980 ten opzichte van 1960. Luchtvervuiling en milieuproblemen groeien nu navenant. Een verregaande verbetering van het wegennet wordt urgent geacht. Daarom wordt ook een Dammen- route bepleit met, evenals de Rijksweg 58, twee rijbanen van elk twee rijstroken en geschikt voor maximaal 2.000 tot 4.000 auto's per uur bij topdrukte. 'De capaciteit van de wegen zal derhalve een grens stel len aan de ontwikkeling van het dagbe- zoek.' Die Dammenroute zal westelijk van Ter

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 16