Hooge moeten komen liggen en via een Abeelebrug aansluiten op Rijksweg 58. Naar de Veersedam toe loopt ze westelijk van Sint Laurens en oostelijk van Seroos- kerke. De halfhoge brug voor Rijksweg 58 wordt nu zuidelijker ingetekend: de huidige Sloebrug. Herziening Streekplan Midden-Zeeland 1981 Het recreatieverkeer, vooral rond de ste den, is aan het begin van de jaren tachtig, in overwegende mate de verkeers(over)- belasting gaan bepalen. De traverse in Goes en de bruggen van Middelburg en Vlissingen zijn knelpunten geworden. Een Dammenweg als hoofdverbinding over de stormvloedkering staat nog steeds op de verlanglijst, al erkent men wel dat de hoofdwegen primair dienen voor ontsluiting en niet zozeer voor het verzorgen van Gedeelte van figuur 5 uit het Streekplan Midden-Zeeland 1965 doorgaand verkeer. Een Dammenroute blijft een regionale verbinding, die geen doorgaande autosnelweg mag worden. Enige verkeerscongestie in het hoogsei zoen wordt acceptabel geacht, omdat dit toch hooguit vijf a zes weken het geval is. Voor de ligging van een Dammenroute zijn de inzichten gewijzigd; die moet nu niet langer westelijk om Middelburg (en Ter Hooge) lopen, maar juist oostelijk en zo dicht mogelijk langs het Arnekanaal. Nu al is duidelijk dat zo'n Dammenroute de Mid delburgse bruggen maximaal 15 a 20 pro cent zal ontlasten. Het meeste verkeer is namelijk toch intern of extern Middelburgs verkeer. Ook constateert men dan al dat verdere woningbouw in Middelburg-Zuid onvermijdelijk meer verkeersproblemen gaat geven bij de bruggen en op de tan gent (Groenewoud). Een wel heel opmerkelijke zinsnede luidt dat bij verdere Dammenroutestudies ook een eventueel gedeeltelijke sluiting van het Kanaal door Walcheren betrokken zou kunnen worden. Tussen Middelburg en Vlissingen moet opzettelijk een 'ruimtelijke afstand' blijven om het verschil in stadskarakter te hand haven. In een hoofdstukje 'Rondwegen om woonkernen' wordt aandacht besteed aan de situatie bij Koudekerke, Zoutelande, Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en Sint Laurens. Streekplan Zeeland 1988 In het streekplan van 1988 is een nog grotere planschaal gezocht, namelijk die van heel Zeeland. Qua wegen wil men nu het bestaande net zoveel mogelijk benut ten of verbeteren in plaats van geheel nieuwe wegen aanleggen. Bevordering van fietsen en openbaar vervoer moet de

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 17