Hooge moeten komen liggen en via een
Abeelebrug aansluiten op Rijksweg 58.
Naar de Veersedam toe loopt ze westelijk
van Sint Laurens en oostelijk van Seroos-
kerke. De halfhoge brug voor Rijksweg 58
wordt nu zuidelijker ingetekend: de huidige
Sloebrug.
Herziening
Streekplan Midden-Zeeland 1981
Het recreatieverkeer, vooral rond de ste
den, is aan het begin van de jaren tachtig,
in overwegende mate de verkeers(over)-
belasting gaan bepalen. De traverse in
Goes en de bruggen van Middelburg en
Vlissingen zijn knelpunten geworden.
Een Dammenweg als hoofdverbinding
over de stormvloedkering staat nog steeds
op de verlanglijst, al erkent men wel dat de
hoofdwegen primair dienen voor ontsluiting
en niet zozeer voor het verzorgen van
Gedeelte van figuur 5 uit het Streekplan
Midden-Zeeland 1965
doorgaand verkeer. Een Dammenroute
blijft een regionale verbinding, die geen
doorgaande autosnelweg mag worden.
Enige verkeerscongestie in het hoogsei
zoen wordt acceptabel geacht, omdat dit
toch hooguit vijf a zes weken het geval is.
Voor de ligging van een Dammenroute zijn
de inzichten gewijzigd; die moet nu niet
langer westelijk om Middelburg (en Ter
Hooge) lopen, maar juist oostelijk en zo
dicht mogelijk langs het Arnekanaal. Nu al
is duidelijk dat zo'n Dammenroute de Mid
delburgse bruggen maximaal 15 a 20 pro
cent zal ontlasten. Het meeste verkeer is
namelijk toch intern of extern Middelburgs
verkeer. Ook constateert men dan al dat
verdere woningbouw in Middelburg-Zuid
onvermijdelijk meer verkeersproblemen
gaat geven bij de bruggen en op de tan
gent (Groenewoud).
Een wel heel opmerkelijke zinsnede luidt
dat bij verdere Dammenroutestudies ook
een eventueel gedeeltelijke sluiting van het
Kanaal door Walcheren betrokken zou
kunnen worden.
Tussen Middelburg en Vlissingen moet
opzettelijk een 'ruimtelijke afstand' blijven
om het verschil in stadskarakter te hand
haven. In een hoofdstukje 'Rondwegen om
woonkernen' wordt aandacht besteed aan
de situatie bij Koudekerke, Zoutelande,
Westkapelle, Domburg, Oostkapelle en
Sint Laurens.
Streekplan Zeeland 1988
In het streekplan van 1988 is een nog
grotere planschaal gezocht, namelijk die
van heel Zeeland. Qua wegen wil men nu
het bestaande net zoveel mogelijk benut
ten of verbeteren in plaats van geheel
nieuwe wegen aanleggen. Bevordering
van fietsen en openbaar vervoer moet de