autogroei beperken. Voor Rijksweg 57 wordt nu een kanaalkruising via een tunnel (aquaduct) toch wel als wenselijk gezien, terwijl elders zoveel mogelijk de bestaande routes gebruikt kunnen worden. Voor eventuele rondwegen wordt (weer) gedacht aan Koudekerke, Zoutelande en Oostkapelle. de bredere, rechtere, meervoudige wegen (auto-plus parallelwegen), die in het begin al werden genoemd. Wie zich een concrete voorstelling wil vor men van hoe Walcheren dan gaat veran deren, zou eens moeten gaan kijken bij de nieuwe noordelijke rondweg Oostburg, met bijbehorende rotondes, parallelwegen, De weg van Koudekerke naar Biggekerke om streeks 1970. (Foto les Lamain, Zeeuws Docu mentatiecentrum) Streekplan Zeeland 1997 De beslissingen rond Rijksweg 57 (Dam- menroute), WOV (Westerschelde Oever Verbinding) en ook een Rondweg Seroos- kerke zijn in 1997 gevallen. De provincie spreekt nu over 'categorise ring van wegen vanuit Duurzaam Veilig perspectief', waarmee in West-Zeeuws- Vlaanderen ervaringen worden opgedaan: geluidswallen, doorsneden oudere wegen patronen, barrièrewerking enzovoort. Is zo'n Walcherse 'Duurzaam Veilige' rond weg op voorhand echt nodig vanwege de verkeersveiligheid? Dat blijkt niet het geval: de Walcherse wegen zijn juist relatief veili ger door de grotere drukte en wat lagere snelheid dan de stille rechte wegen op Tholen, Beveland of in Zeeuws-Vlaande- ren. Rechtere wegen en onveilige parallel wegen kunnen juist onveiligheid oproepen, zoals bijvoorbeeld op rondweg Biggekerke waar regelmatig grove snelheidsovertre-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 18