autogroei beperken. Voor Rijksweg 57
wordt nu een kanaalkruising via een tunnel
(aquaduct) toch wel als wenselijk gezien,
terwijl elders zoveel mogelijk de bestaande
routes gebruikt kunnen worden. Voor
eventuele rondwegen wordt (weer)
gedacht aan Koudekerke, Zoutelande en
Oostkapelle.
de bredere, rechtere, meervoudige wegen
(auto-plus parallelwegen), die in het begin
al werden genoemd.
Wie zich een concrete voorstelling wil vor
men van hoe Walcheren dan gaat veran
deren, zou eens moeten gaan kijken bij de
nieuwe noordelijke rondweg Oostburg, met
bijbehorende rotondes, parallelwegen,
De weg van Koudekerke naar Biggekerke om
streeks 1970. (Foto les Lamain, Zeeuws Docu
mentatiecentrum)
Streekplan Zeeland 1997
De beslissingen rond Rijksweg 57 (Dam-
menroute), WOV (Westerschelde Oever
Verbinding) en ook een Rondweg Seroos-
kerke zijn in 1997 gevallen.
De provincie spreekt nu over 'categorise
ring van wegen vanuit Duurzaam Veilig
perspectief', waarmee in West-Zeeuws-
Vlaanderen ervaringen worden opgedaan:
geluidswallen, doorsneden oudere wegen
patronen, barrièrewerking enzovoort.
Is zo'n Walcherse 'Duurzaam Veilige' rond
weg op voorhand echt nodig vanwege de
verkeersveiligheid? Dat blijkt niet het geval:
de Walcherse wegen zijn juist relatief veili
ger door de grotere drukte en wat lagere
snelheid dan de stille rechte wegen op
Tholen, Beveland of in Zeeuws-Vlaande-
ren. Rechtere wegen en onveilige parallel
wegen kunnen juist onveiligheid oproepen,
zoals bijvoorbeeld op rondweg Biggekerke
waar regelmatig grove snelheidsovertre-