dingen worden geconstateerd. Zal zo'n Walcherse autoringweg extra toe risten lokken naar ons mooie kleinschalige landschap? Of werkt zo'n weg juist ave rechts omdat toeristen thuis ook wel auto wegen kennen en deze het liefst niet zien in hun vakantiegebied nabij de minicam- ping? lange discussies rond de Dammenroute en Rondweg Serooskerke hebben geleerd. Maar wat in de planologische pijplijn zit, komt er meestal toch ooit uit. En dan ver schijnen de bulldozers uiteindelijk toch wel in het landschap. Waarschijnlijk ook voor een 'Duurzaam Veilige' Walcherse auto ringweg. Zijn de inwoners van Walcheren wel blij met grote landschappelijke barrières, ver dere versnippering, omrijschade, kavelver- lies en weer extra aanpassingen van de lopende herinrichting Walcheren? Het zijn maar enkele vragen waarover een Master- plan Walcheren nog veel zal laten horen. En daarna? De PZC van f3 september f 997 zag met het laatste streekplan niet ineens de bulldozers in het landschap ver schijnen. Inderdaad, die kunnen nog wel even op zich laten wachten, zoals de De binnenwegen op Walcheren worden voor alsnog ontzien in de planologische plannen. Hier de Zwaanweg onder Koudekerke. (Foto les Lamain, Zeeuws Documentatiecentrum) Ik hoop dat dit betoog ertoe kan bijdragen dat de Heemkundige Kring de ontwikkelin gen rond een komend Masterplan Walche ren alert gaat en blijft volgen. Aad Everaers

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 19