juridisch advies in bij de Middelburgse advocaat mr. M.J. de Witt Hamer. Vervol gens begon de buitengesloten groep een geheel nieuwe coöperatie, de 'vereeni- ging'. Echter, alleen van de coöperatie van de Van Beverens, de 'maatschappij', zijn de rekeningen in het archief van het Mid delburgse kantongerecht bewaard geble ven. Van de andere coöperatie zijn er geen aangetroffen. Werkwijze Uit de aanwezige rekeningen van de Coö peratieve Redding en Berging Maatschap pij krijgen we een aardig beeld van de gang van zaken van mei 1898 tot en met mei 1920. Onder andere blijkt hieruit dat ook na 1903 nog diverse bergingen en hulpverleningen zijn uitgevoerd, ondanks het vermoeden van Midavaine dat de coö peratie daarna niet meer heeft opgetreden. De vorm van een coöperatieve vereniging om reddings- en bergingsactiviteiten onder te brengen was in de visserijwereld niet onbekend. Ook vissers in Breskens en Brouwershaven richtten rond de eeuwwis seling coöperaties op met als doei het gezamenlijk bergen van schepen en gezonken of drijvende goederen. Zelfs de 'bergingspoot' van het huidige sleep- en bergingsconcern Smit-Tak komt voort uit het in coöperatief verband op bergings- klussen uitvaren van vissers uit Goederee de en Ouddorp. Vissers zaten immers dagelijks op het water en waren vaak als eersten ter plaatse bij een scheepsonge- luk. Het voordeel van een coöperatie was dat alle deelnemers zich daarbij verplicht ten hun schip ter beschikking te stellen van de coöperatie zodra de directeur dat wenste. Zo was snelle actie gewaarborgd. Om verzekerd te zijn van een goede com municatie betaalde de Veerse coöperatie aan RJ. Geldof een vergoeding wegens 'telefoondienst'. Financieel ging het de coöperatie voor de wind, er is nooit verlies geleden op een activiteit. De opbrengst van de geborgen goederen, vaak door de burgemeester strandvonder of de verzekeraar uitbetaald, Het werkgebied van de Veerse bergers, met de zandplaten Bollen van het Nieuwe Zand voor de kust van Schouwen, de Middelplaat in de Oosterschelde en de gelijknamige plaat in het Veerse Gat. Op deze kaart uit 1921, opgeno men in de Nederlandse Schippersabnanak, staan ook de tonnen en lichtboeien aangeduid. (Rijksarchief in Zeeland, KZGW, Zelandia Illustrata I nr. 213)

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 25