juridisch advies in bij de Middelburgse
advocaat mr. M.J. de Witt Hamer. Vervol
gens begon de buitengesloten groep een
geheel nieuwe coöperatie, de 'vereeni-
ging'. Echter, alleen van de coöperatie van
de Van Beverens, de 'maatschappij', zijn
de rekeningen in het archief van het Mid
delburgse kantongerecht bewaard geble
ven. Van de andere coöperatie zijn er
geen aangetroffen.
Werkwijze
Uit de aanwezige rekeningen van de Coö
peratieve Redding en Berging Maatschap
pij krijgen we een aardig beeld van de
gang van zaken van mei 1898 tot en met
mei 1920. Onder andere blijkt hieruit dat
ook na 1903 nog diverse bergingen en
hulpverleningen zijn uitgevoerd, ondanks
het vermoeden van Midavaine dat de coö
peratie daarna niet meer heeft opgetreden.
De vorm van een coöperatieve vereniging
om reddings- en bergingsactiviteiten onder
te brengen was in de visserijwereld niet
onbekend. Ook vissers in Breskens en
Brouwershaven richtten rond de eeuwwis
seling coöperaties op met als doei het
gezamenlijk bergen van schepen en
gezonken of drijvende goederen. Zelfs de
'bergingspoot' van het huidige sleep- en
bergingsconcern Smit-Tak komt voort uit
het in coöperatief verband op bergings-
klussen uitvaren van vissers uit Goederee
de en Ouddorp. Vissers zaten immers
dagelijks op het water en waren vaak als
eersten ter plaatse bij een scheepsonge-
luk. Het voordeel van een coöperatie was
dat alle deelnemers zich daarbij verplicht
ten hun schip ter beschikking te stellen
van de coöperatie zodra de directeur dat
wenste. Zo was snelle actie gewaarborgd.
Om verzekerd te zijn van een goede com
municatie betaalde de Veerse coöperatie
aan RJ. Geldof een vergoeding wegens
'telefoondienst'.
Financieel ging het de coöperatie voor de
wind, er is nooit verlies geleden op een
activiteit. De opbrengst van de geborgen
goederen, vaak door de burgemeester
strandvonder of de verzekeraar uitbetaald,
Het werkgebied van de Veerse bergers, met de
zandplaten Bollen van het Nieuwe Zand voor
de kust van Schouwen, de Middelplaat in de
Oosterschelde en de gelijknamige plaat in het
Veerse Gat. Op deze kaart uit 1921, opgeno
men in de Nederlandse Schippersabnanak,
staan ook de tonnen en lichtboeien aangeduid.
(Rijksarchief in Zeeland, KZGW, Zelandia
Illustrata I nr. 213)