werkplek van het secretariepersoneel, bestaande uit twee ambtenaren en een typiste, en van de gemeenteontvanger, voor zover die niet thuis werkte. Zij hadden geen bureaus, maar werkten aan een grote tafel die midden in het vertrek stond, en aan twee kleine tafels. Ook de verdere inventaris van het vertrek was sober; het gemeenteraad en de zeven raadsleden, waaronder de twee wethouders, namen dan plaats rond de al genoemde grote tafel. De eerste ambtenaar trad op als notulist en zat aan een kleine tafel. Voor zover er pers en publiek aanwezig was, waren er voor hen ook enkele stoelen. De twee functies secretarie en raadszaal bestond uit een aantal stoelen, een paar vaste kasten en een losse (voor formulie ren en dergelijke; alles van belang vond een plek in de grote kluis), een kachel, ergens aan de wand een telefoon, en twee typemachines. Het publiek dat naar de secretarie kwam, moest wachten achter een hekje in de hoek bij de toegangsdeur, maar als het nodig was om een zaak te bespreken, werd men uitgenodigd verder te komen en plaats te nemen. Verder werden in dit vertrek de openbare raadsvergaderingen gehouden. De burge meester/secretaris als voorzitter van de Het voormalige gemeentehuis in 1998. Hierin zijn appartementen gebouwd. Vanaf 1966 is het pand gelegen in de Torenstraat. (Foto Leo Hollestelle) hinderden elkaar niet omdat de raadsverga deringen altijd 's avonds werden gehouden. De derde functie van het grote vertrek was die van trouwzaal. Bij een huwelijksvoltrek king namen de ambtenaar van de burger lijke stand (de burgemeester/secretaris of een wethouder), het bruidspaar, de ouders en de getuigen plaats aan de meerge noemde tafel. Voor enkele ouderen was er

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 11