Verkeer in 2010
dan nog wel een stoel beschikbaar, maar
voor alle overige, vaak wel tientallen brui
loftsgasten was geen zitplaats; zij moesten
gewoonweg blijven staan.
Omdat de huwelijksvoltrekkingen altijd 's
middags plaatsvonden, moest het secreta-
riepersoneel het vertrek ontruimen. Erg
dringend werk mocht dan wel in de kleine
kamer worden voortgezet, maar daar kwam
meestal niet zoveel van want er moest toch
ook altijd even gekeken worden naar het
komen en weer gaan van het bruidspaar en
hun gasten, een gebeurtenis die ook altijd
vóór het gemeentehuis veel bekijks trok.
Dit zijn herinneringen naar de toestand
rond 1946/'47.
G. Ruitenbeek
Naschrift
Na de gemeentelijke herindeling van 1 juli
1966 was het gemeentehuis overbodig
geworden. Het heeft daarna tot september
1983 dienst gedaan als politiebureau.
De gemeente Veere heeft het toen enigs
zins bouwvallig geworden pand met de
ernaast gelegen woning verkocht aan de
Woningstichting Walcheren, onder de
voorwaarde dat de bestaande voorgevel
zoveel mogelijk intact zou blijven.
In 1985 zijn er in het gebouw vijf apparte
menten gerealiseerd.
Drie gevelstenen herinneren ons nu aan
de geschiedenis van het Serooskerkse
gemeentehuis.
Leny Sinke-Boone
Het is niet voor het eerst dat er gesproken
wordt over de wegenstructuur op Walche
ren. Op 4 december 1974 bood de toen
malig hoofdingenieur-directeur van de Pro
vinciale Waterstaat een Nota verdeelweg
Walcheren aan bij het college van Gede
puteerde Staten. De kaarten die bij die
nota werden vervaardigd, wijken zo op het
oog niet wezenlijk af van de huidi
ge inzichten.
Toch is er vrij veel veranderd in die
24 jaar. Het verkeer is explosief 2
gegroeid en de redenen waarom
nieuwe wegen worden aangepakt
zijn nogal veranderd, vooral uit het
oogpunt van verkeersveiligheid.
Naar het zich laat aanzien zal de groei van
het autoverkeer doorgaan. De prognoses
uit het Streekplan Verkeer en Vervoer II
zijn bij de betrokkenen bekend. Dat we nu
in Zeeland qua autokilometers zo onge
veer zitten op het niveau dat pas in 2010
bereikt zou mogen worden, verbaast dan
ook niet. De consequenties zijn bekend:
de bereikbaarheid komt in het geding,
evenals de leefbaarheid. Ook het
aantal verkeersslachtoffers blijft te
hoog.
3
Gezamenlijke actie
Onlangs zijn de projecten rond de
herstructurering van Walcheren en
de verkeerskundige gebiedsaanpak in
elkaar geschoven tot het project Walche-