(transferium-achtige systemen) waar dat nodig of wenselijk is. De keerzijde daarvan is dat ook duidelijk moet zijn waar niet geparkeerd mag worden. Varianten Vertaald naar de verkeersinfrastructuur betekent dat in grote lijnen het volgende (zie kaartje). De N57/N58 wordt de belangrijkste aan- en afvoerroute. Bij Middelburg/Vlissingen en Serooskerke sluiten gebiedsontslui- tingswegen aan. Daar is op dit moment een aantal varianten voor in beeld: een buitenring, die vooral bestaat uit de huidi ge wegen, aangevuld met rondwegen om kernen als Oostkapelle en Domburg; een binnenring, die een brede kustzone ontziet in verband met recreatieontwikkeling; en een hoefijzerstructuur waarbij tussen Dom burg en Westkapelle geen 'echte' gebieds- ontsluitingsweg wordt aangelegd. De grijze gebieden op de kaart geven een indicatie van verblijfsgebieden. In beginsel zouden die gebieden alleen toegankelijk moeten zijn voor fietsers en bestemmings verkeer per auto. Voor de kustzones bete kent dat bijvoorbeeld dat tussen de afsla gen in, behalve via de rondweg, geen doorgaand autoverkeer mogelijk is. Maar ook in de andere gebieden zou doorgaand verkeer geweerd moeten worden. De gedachte daarachter is dat het verkeer zoveel mogelijk zou moeten worden afge wikkeld via wegen die daarvoor geschikt zijn. De plattelandswegen zijn dat in begin sel niet. Dat zal nogal ingrijpende maatre gelen vergen en vermoedelijk ook op maatschappelijke weerstanden stuiten. Wellicht is met eenrichtingverkeer een aantal zaken op te lossen, of met fysieke afsluitingen, of met meer geavanceerde toelatingssystemen. Op basis van vrijwillig heid zal het doorgaande (sluip)verkeer in ieder geval niet verdwijnen. Andere wegen Dan blijft er nog een aantal wegen over. Naar mijn gevoel passen die wegen niet helemaal in de huidige drie categorieën. De eerste categorie is de stroomweg, een weg met ongelijkvloerse kruisingen waar 100 kilometer per uur mag worden gere den. De tweede categorie is de gebiedsontslui- tingsweg, een weg met rotondes en paral lelwegen waar de maximumsnelheid 80 kilometer per uur is. De laatste categorie wordt gevormd door de erftoegangswegen, waar de maximum snelheid van 60 kilometer per uur eventu eel wordt afgedwongen met drempels. We zullen daarover nog eens goed moe ten nadenken. Ik ga er vanuit dat dat niet nog 24 jaar gaat duren. Ch.B. Landré De heer Landré is directeur Infrastructuur en Vervoer van de Provincie Zeeland.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 14