(transferium-achtige systemen) waar dat
nodig of wenselijk is. De keerzijde daarvan
is dat ook duidelijk moet zijn waar niet
geparkeerd mag worden.
Varianten
Vertaald naar de verkeersinfrastructuur
betekent dat in grote lijnen het volgende
(zie kaartje).
De N57/N58 wordt de belangrijkste aan-
en afvoerroute. Bij Middelburg/Vlissingen
en Serooskerke sluiten gebiedsontslui-
tingswegen aan. Daar is op dit moment
een aantal varianten voor in beeld: een
buitenring, die vooral bestaat uit de huidi
ge wegen, aangevuld met rondwegen om
kernen als Oostkapelle en Domburg; een
binnenring, die een brede kustzone ontziet
in verband met recreatieontwikkeling; en
een hoefijzerstructuur waarbij tussen Dom
burg en Westkapelle geen 'echte' gebieds-
ontsluitingsweg wordt aangelegd.
De grijze gebieden op de kaart geven een
indicatie van verblijfsgebieden. In beginsel
zouden die gebieden alleen toegankelijk
moeten zijn voor fietsers en bestemmings
verkeer per auto. Voor de kustzones bete
kent dat bijvoorbeeld dat tussen de afsla
gen in, behalve via de rondweg, geen
doorgaand autoverkeer mogelijk is. Maar
ook in de andere gebieden zou doorgaand
verkeer geweerd moeten worden. De
gedachte daarachter is dat het verkeer
zoveel mogelijk zou moeten worden afge
wikkeld via wegen die daarvoor geschikt
zijn. De plattelandswegen zijn dat in begin
sel niet. Dat zal nogal ingrijpende maatre
gelen vergen en vermoedelijk ook op
maatschappelijke weerstanden stuiten.
Wellicht is met eenrichtingverkeer een
aantal zaken op te lossen, of met fysieke
afsluitingen, of met meer geavanceerde
toelatingssystemen. Op basis van vrijwillig
heid zal het doorgaande (sluip)verkeer in
ieder geval niet verdwijnen.
Andere wegen
Dan blijft er nog een aantal wegen over.
Naar mijn gevoel passen die wegen niet
helemaal in de huidige drie categorieën.
De eerste categorie is de stroomweg, een
weg met ongelijkvloerse kruisingen waar
100 kilometer per uur mag worden gere
den.
De tweede categorie is de gebiedsontslui-
tingsweg, een weg met rotondes en paral
lelwegen waar de maximumsnelheid 80
kilometer per uur is.
De laatste categorie wordt gevormd door
de erftoegangswegen, waar de maximum
snelheid van 60 kilometer per uur eventu
eel wordt afgedwongen met drempels.
We zullen daarover nog eens goed moe
ten nadenken. Ik ga er vanuit dat dat niet
nog 24 jaar gaat duren.
Ch.B. Landré
De heer Landré is directeur Infrastructuur en
Vervoer van de Provincie Zeeland.