activiteiten ontplooid, die simpelweg neer komen op: - het werven van klanten in stedelijke gebieden (de reiswinkel in elke winkel straat); - het aanbieden van kant-en-klare produc ten, zoals vervoer, logies en eten in één pakket; Luchtfoto Hof Domburg. (Fotoarchief Roompot Recreatie Beheer BV) - het profiteren van de ongelijkheid in de wereld, zodat de dure westerse valuta u als consument zoveel mogelijk voordeel opleveren. Hoe staat het met Walcheren? De vraag is of Walcheren deze slag aan kan. Over het algemeen is het gebied duur. Er zijn veel kleine logiesbedrijven, kamerverhuurders, campings en als enige marketinginstrument is er dikwijls de VVV. De prijzen worden steeds hoger en de pro ducten zijn vaak weersgevoelig. Wat moet er veranderen om Walcheren steeds weer aantrekkelijk te maken voor de toeristische consument? Er moeten commerciële combinaties van bedrijven op veel grotere schaal komen. Dat is echter alleen mogelijk met enorme investeringen (onder meer in de automati sering). Uitstoot van eenvoudige arbeid en instroom van betergeschoolden zullen hiervan de gevolgen zijn. Geen grote toename van meer ruimtebe slag in de privé-sector (achterhoedege vechten) voor logiesdoelstellingen. Er zal veel meer medegebruik van de publieke ruimte komen en veel meer druk op de infrastructuur en bovendien veel meer mobiliteit. Lukt deze slag niet, dan wordt Walcheren

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 30