Verkeer in 2010 dan nog wel een stoel beschikbaar, maar voor alle overige, vaak wel tientallen brui loftsgasten was geen zitplaats; zij moesten gewoonweg blijven staan. Omdat de huwelijksvoltrekkingen altijd 's middags plaatsvonden, moest het secreta- riepersoneel het vertrek ontruimen. Erg dringend werk mocht dan wel in de kleine kamer worden voortgezet, maar daar kwam meestal niet zoveel van want er moest toch ook altijd even gekeken worden naar het komen en weer gaan van het bruidspaar en hun gasten, een gebeurtenis die ook altijd vóór het gemeentehuis veel bekijks trok. Dit zijn herinneringen naar de toestand rond 1946/'47. G. Ruitenbeek Naschrift Na de gemeentelijke herindeling van 1 juli 1966 was het gemeentehuis overbodig geworden. Het heeft daarna tot september 1983 dienst gedaan als politiebureau. De gemeente Veere heeft het toen enigs zins bouwvallig geworden pand met de ernaast gelegen woning verkocht aan de Woningstichting Walcheren, onder de voorwaarde dat de bestaande voorgevel zoveel mogelijk intact zou blijven. In 1985 zijn er in het gebouw vijf apparte menten gerealiseerd. Drie gevelstenen herinneren ons nu aan de geschiedenis van het Serooskerkse gemeentehuis. Leny Sinke-Boone Het is niet voor het eerst dat er gesproken wordt over de wegenstructuur op Walche ren. Op 4 december 1974 bood de toen malig hoofdingenieur-directeur van de Pro vinciale Waterstaat een Nota verdeelweg Walcheren aan bij het college van Gede puteerde Staten. De kaarten die bij die nota werden vervaardigd, wijken zo op het oog niet wezenlijk af van de huidi ge inzichten. Toch is er vrij veel veranderd in die 24 jaar. Het verkeer is explosief 2 gegroeid en de redenen waarom nieuwe wegen worden aangepakt zijn nogal veranderd, vooral uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Naar het zich laat aanzien zal de groei van het autoverkeer doorgaan. De prognoses uit het Streekplan Verkeer en Vervoer II zijn bij de betrokkenen bekend. Dat we nu in Zeeland qua autokilometers zo onge veer zitten op het niveau dat pas in 2010 bereikt zou mogen worden, verbaast dan ook niet. De consequenties zijn bekend: de bereikbaarheid komt in het geding, evenals de leefbaarheid. Ook het aantal verkeersslachtoffers blijft te hoog. 3 Gezamenlijke actie Onlangs zijn de projecten rond de herstructurering van Walcheren en de verkeerskundige gebiedsaanpak in elkaar geschoven tot het project Walche-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 12