Recreatie in 2010 Recreatie is de laatste jaren een gewone economische factor geworden. Helaas worden processen binnen deze sector tamelijk archaïsch beoordeeld. Recreatie ondernemers zijn opgegroeid in een tijd waarin recreatie een hobby was. Daarnaast is het een ogenschijnlijk een voudig te doorgronden sector, waardoor men er gemakkelijker over denkt te oordelen dan over bijvoorbeeld de industrie. Tenslotte is recreatie een typisch 2 onderontwikkeld product. Dat heeft er dan ook voor gezorgd dat het bedrijfsleven daarin een wat onvol wassen imago had. Op dit moment staan we echter aan de vooravond van een zeer belangwekkende verschuiving die ook op Walcheren haar invloed zal hebben. Wat feiten op een rij. Trends in het toerisme Toerisme is mondiaal de sterkst groeiende tak van dienstverlening. De consument van deze diensten wordt rijker en boven dien krijgt hij steeds meer vrije tijd. Verre reizen worden steeds goedkoper en daar naast neemt de mobiliteit enorm toe. De toeristische praktijk van Walcheren op dit moment is dat de beschikbare bedrijfs ruimte niet groot meer is. dat logiesgele- genheden merendeels eenvoudig en klein schalig zijn en dat de attractie eenzijdig is (zee en strand). In de toeristische industrie is de laatste jaren een aantal trends ontstaan: enorme schaalvergroting die bovendien gericht is op de kernactiviteiten van de toeristische sector. Hierbij treedt ketenvorming op. De investeringen die worden gedaan zijn kapi taalintensief en marketing vormt een belangrijke succesfactor. Gevolgen voor Walcheren Wat betekent dit voor Walcheren? De druk op de ruimte door natuur, stadsuitbreiding en infrastructuur zal grote ruimtelijke uit breidingen niet mogelijk maken. De campings zullen hier en daar nog wat groter worden, maar dat zie ik als een uit loper van 'oud' beleid. Immers, deze vorm van schaalvergroting zal ook eco nomisch niet de meest rendabele zijn. De groei van bedrijven door mid del van ruimtelijke vergroting zal een beperkte oplossing voor hun economische problemen zijn. Toeristen lokken De algemene economische trends zullen een grotere invloed hebben. Dat vereist naar mijn mening het volgende van de bedrijven. Door de globalisering en de uitbundige groei zijn er grote marktpartijen ontstaan op het gebied van toerisme. In deze markt zie je een duidelijke verdeling, namelijk de touroperators (reisorganisatoren), de ver voerders (luchtvaart, touringcars etc.) en als laatsten de logiesverschaffers (hotel ketens etc.). De reisorganisatoren 'trappen het orgel'. Zij bezitten de mondiale en regionale con tacten, zij bedienen de pr-machine en bepalen vaak de prijs. De vervoerders zijn van origine grote ondernemers en hebben deze situatie altijd goed begrepen. Zo zie je dus op dit moment relaties als KLM - Holland International - Arke - De Jong Intra tours - Transavia - Martinair etc. De logiesverschaffers zijn nog het minst georganiseerd. In Zeeland is dat het enige aanwezige stuk bedrijfsleven. Om toeristen te lokken worden diverse

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1998 | | pagina 29