Nog was de ellende niet voorbij. Door een
wijziging van de ovens met afvoerinstalla-
tie in hetzelfde jaar bleek drie jaar later
een groot gat te zijn ontstaan in de boven-
kap, waardoor gassen vrijkwamen die zich
verspreidden over de omgeving. Na ver
schillende klachten van omwonenden
kreeg het bedrijf tot 15 augustus 1963 de
gelegenheid de bovenkap te herstellen of
te vervangen door een nieuwe.
Recentere hinderwetvergunningen zijn niet
meer geraadpleegd. Het zal duidelijk zijn
dat de verouderde gieterij bij elke verleen
de hinderwetvergunning, door zijn ongun
stige ligging in een woonwijk, steeds grote
re investeringen moest doen en elke keer
meer weerstand opriep bij de buurtbewo
ners. De gemeente Middelburg en ook het
bedrijf zelf waren rond 1974 van mening
dat de ijzergieterij eigenlijk te dicht bij de
binnenstad was gelegen. Het sterk verou
derde bedrijf bezorgde met zijn gieterijlucht
veel mensen in de naaste omgeving de
nodige overlast. Bovendien streefde de
gemeente Middelburg naar een autovrije
binnenstad. Op de plaats van de gesloopte
fabriek zou, vlak bij het centrum, een par
keerterrein met ruimte voor honderd auto's
Als grondstof voor het ijzergieten werd vaak
gebruik gemaakt van schroot. (Fotocollectie
F. Jilleba, Middelburg)
kunnen worden aangelegd. Daarom werd
met de directie van de ijzergieterij een
akkoord gesloten tot verplaatsing van het
bedrijf naar het industrieterrein tussen het
Kanaal door Walcheren en het Arnekanaal
Begin augustus 1975 vond de laatste gie
ting plaats in de oude ijzergieterij. De gie
terij-activiteiten werden nu ondergebracht