waarbij het nodig bleek Boulevard de Ruy- ter als waterkering constant te bewaken. Opstuwing Uit waarnemingen blijkt dat langs de Nederlandse kust te Vlissingen het tijver- schil het grootst is. Door de vorm van de Noordzee, die naar het zuiden in de vorm van Vlissingen. Door de sterke stroming vóór Boulevard de Ruyter is daar in de loop der jaren een diepe stroomgeul ontstaan. Even beoosten het Leugenaarshoofd is volgens peilkaar- ten van Rijkswaterstaat van december 1994 een maximale waterdiepte gemeten van 24 meter ten opzichte van NAP op Boulevard Evertsen, ca. 1968. (Foto Adri van Wijngen, Zeeuws Documentatiecentrum, Middelburg) van een trechter uitmondt in het Engels Kanaal, wordt het Noordzeewater bij noordwesterstorm opgestuwd. De aldus opgestuwde watermassa zorgt voor aan merkelijk hogere waterstanden op de Schelde. De latere afsluiting van de Oos- terschelde heeft eveneens ongetwijfeld mede invloed op uitschieters in hoogwater standen bij noordwesterstorm voor de kust een afstand van slechts honderd meter uit de boulevardmuur.4 Om een voorstelling te krijgen van het steile verloop van de voet van de dijk, is het van belang te weten dat de asfaltglooiing aansluit op de boulevard muur op NAP 6 meter. Over die honderd meter is er dus een niveauverschil van dertig meter. Hierdoor blijkt dus de nood zaak aanwezig om de voet van de zeewe ring te versterken. Tot op heden vinden periodiek steenstortingen plaats om de bestaande zeewering veilig te stellen. Om tot versterking van Boulevard de Ruy-

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1999 | | pagina 22