waarbij het nodig bleek Boulevard de Ruy-
ter als waterkering constant te bewaken.
Opstuwing
Uit waarnemingen blijkt dat langs de
Nederlandse kust te Vlissingen het tijver-
schil het grootst is. Door de vorm van de
Noordzee, die naar het zuiden in de vorm
van Vlissingen.
Door de sterke stroming vóór Boulevard
de Ruyter is daar in de loop der jaren een
diepe stroomgeul ontstaan. Even beoosten
het Leugenaarshoofd is volgens peilkaar-
ten van Rijkswaterstaat van december
1994 een maximale waterdiepte gemeten
van 24 meter ten opzichte van NAP op
Boulevard Evertsen, ca. 1968. (Foto Adri van
Wijngen, Zeeuws Documentatiecentrum,
Middelburg)
van een trechter uitmondt in het Engels
Kanaal, wordt het Noordzeewater bij
noordwesterstorm opgestuwd. De aldus
opgestuwde watermassa zorgt voor aan
merkelijk hogere waterstanden op de
Schelde. De latere afsluiting van de Oos-
terschelde heeft eveneens ongetwijfeld
mede invloed op uitschieters in hoogwater
standen bij noordwesterstorm voor de kust
een afstand van slechts honderd meter uit
de boulevardmuur.4 Om een voorstelling te
krijgen van het steile verloop van de voet
van de dijk, is het van belang te weten dat
de asfaltglooiing aansluit op de boulevard
muur op NAP 6 meter. Over die honderd
meter is er dus een niveauverschil van
dertig meter. Hierdoor blijkt dus de nood
zaak aanwezig om de voet van de zeewe
ring te versterken. Tot op heden vinden
periodiek steenstortingen plaats om de
bestaande zeewering veilig te stellen.
Om tot versterking van Boulevard de Ruy-