toe: 'verder vermelden de annalen van de 20th FG dat Watson krijgsgevangen werd gemaakt en naar Stalag Luft I "Barth" (dat is ten noordoosten van Rostock, aan de Oostzeekust) werd overgebracht. Hij over leefde de oorlog en keerde naar de Ver enigde Staten terug.' Zekerheid De naspeuringen wezen na enige tijd (in maart 1987) met vrij grote mate van waar schijnlijkheid uit dat Watson de vlieger op de foto's was. Maar volledige zekerheid was er nog niet. Over het neerstorten van Bench die dag bestond geen twijfel, maar het ontbreken van enige zekerheid omtrent Boele zorgde nog voor de nodige onduide lijkheid. Inmiddels reageerde ook Hans Tuynman uit Middelburg (van de Documentatiegroep Walcheren). Hij liet weten: 'In het archief van de gemeente Nieuw- en Sint Joosland (nu Middelburg) is niets terug te vinden omtrent de noodlanding van de Lightning op 25 mei 1944. Gesprekken met de plaat selijke bewoners komen neer op het vol gende, Het vliegtuig is, volgens ooggetui gen, in de voormiddag omstreeks 11 uur terechtgekomen op het land van ene Hou terman, vlak achter de boomgaard aldaar, gelegen aan de Boomdijk. Vlakbij woonde een zekere Braat, die meteen naar het toestel is gelopen en een praatje heeft gemaakt met de enige inzittende, die ongedeerd uit het vliegtuig was gestapt. Braat bood de piloot aan hem te laten onderduiken, maar deze weigerde dat beslist. Hij wilde niemand in gevaar bren gen en verbrandde toen enkele papieren die hij in een zak op zijn dij had zitten. Kort daarna arriveerde een Duitse patrouille die de piloot gevangen nam en afvoerde.' Mijn moeder, die ik dat verslag liet lezen en die zich tot dusver over deze zaak niets concreet had kunnen herinneren, bevestig de dit verhaal. 'I'm a free man,' zou Wat son hebben gezegd, daarmee aangevend dat hij vrijgezel was. Naspeuringen door René Hoebeke uit Arnemuiden, eind 1995 in het archief van de voormalige gemeente Nieuw- en Sint Joosland, brachten overigens wél een mel ding van de gemeentelijke commandant van de Luchtbeschermingsdienst, C. van Nimwegen, aan het licht. In zijn Berichtge ving oorlogshandelingen van 26 mei 1944, gericht aan 'den Directeur-Generaal van Politie, Hoofdafdeling Luchtbescherming te Nijmegen', laat hij weten: 'In aansluiting op telefonische mededeling van gister deel ik U mede, dat op Donderdag 25 mei 1944 9.45 uur één brandend vijandelijk vliegtuig, n.l. 1 éénpersoonsjager "Lightning", in de Oud-Sint Jooslandpolder, in de onmiddel lijke nabijheid van het bedrijf van den heer C.C. Brakman, Boomdijk 3, alhier, is neer gekomen. De inzittende piloot is aan de Duitsche autoriteiten overgeleverd, terwijl het terrein door Duitsche militairen is afge zet om onbevoegden op behoorlijken afstand te houden. De betrokken Duitsche instanties zijn van een en ander in kennis gesteld. Ongelukken hebben niet plaats gehad, terwijl geen benzine van reserve- ringsvoorraad is gebruikt.' Een kennis in de Verenigde Staten was inmiddels ook aan het werk gegaan. Eind april 1987 kregen we van hem het volgen de bericht: 'Via verschillende contacten, onder andere nbc-tv en Washington, heb ik veel ontdekt over Harry J. Watson, behalve zijn huidige adres. Contact gehad met de usaf Historical Society, de geschiedschrijver van zijn unit, de Director

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1999 | | pagina 20