particulieren. Maar ook voor bijvoorbeeld subsidies op erfbeplantingen kon men bij Staatsbosbeheer terecht. Toen natuur en milieu echt op de politieke agenda kwa men en het taakveld steeds verder uit breidde, werd dit te veel en heeft er een ingrijpende verandering in de structuur en de taken van de organisatie plaatsgehad. In de kern bestond deze erin dat de taken op het gebied van beheer en beleid zijn gescheiden. Sinds 1988 houdt Staatsbos beheer zich alleen nog maar bezig met het beheren van de bossen en natuurterreinen van de Staat en alle taken op het gebied van beleid en advisering worden verricht door diensten van het ministerie van Land bouw of de provincies. Die beheerstaak op zich is overigens groot genoeg, want sinds een aantal jaren wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van het areaal natuur gebieden in Nederland met vele tiendui zenden hectaren, en hiervan krijgt ook Staatsbosbeheer zijn deel. Landelijk omvat het beheersgebied op dit moment onge veer 220.000 hectare, waarvan ruim 30.000 in het gebied van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden en West-Brabant. De reorganisaties van 1988 hebben ook veranderingen gegeven in de manier van werken van Staatsbosbeheer. Efficiënt en bedrijfsmatig werken staan tegenwoordig hoog op de agenda. Een andere belang rijke ontwikkeling is de vergrote aandacht voor de wensen en vragen van het publiek en de omgeving. Waar vroeger de natuur er vooral leek te zijn voor de natuur, gaat Staatsbosbeheer nu vooral uit van een mensgericht natuurbeeld. Dat betekent overigens niet dat alies overal kan, maar dat waar mogelijk de mens toch in de gelegenheid wordt gesteld om het natuur schoon te beleven en ervan te genieten. Deze reorganisaties en ontwikkelingen hebben hun sluitstuk gekregen in de ver zelfstandiging van Staatsbosbeheer per 1 januari 1998. Sindsdien is Staatsbosbe heer geen onderdeel meer van het minis terie van Landbouw, maar een zelfstandig bestuursorgaan, met een eigen Raad van Bestuur. Wel is de minister van Landbouw nog steeds de belangrijkste opdrachtgever, maar als verzelfstandigde organisatie heeft Staatsbosbeheer veei meer armslag - zo wel financieel als beleidsmatig - om zijn taken naar behoren te vervullen. Kijkend naar Walcheren, moeten we vast stellen dat in de eerste vijftig jaar van zijn bestaan Staatsbosbeheer hier niet of nau welijks aanwezig was. Op een kaart van 1939, die een overzicht geeft van de activi teiten van de toen veertigjarige, is alleen de bebossing van Oranjezon aangegeven. De betrokkenheid bestond erin dat de houtvester van Staatsbosbeheer (uit Haar lem!) adviezen gaf aan het Gemeentelijk Waterleidingbedrijf over de bebossing van het stuivende duin dat het daar gegraven waterleidingkanaal bedreigde. Maar, zoals hierboven al beschreven, onmiddellijk na de oorlog kwam hierin verandering. Land schapsarchitecten van Staatsbosbeheer werden hoofdrolspelers bij het herstel van de vernielde Tuin van Zeeland. De eerste beheersgebieden van Staatsbosbeheer op Walcheren zijn ook een uitvloeisel van dat proces. De bossen rondom de Veerse Kreek, de zuidwestelijke kuststrook en Rammekenshoek zijn in de jaren vijftig aangeplant. In de jaren zestig en zeventig heeft het toenmalige ministerie van Cul tuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk enkele buitenplaatsen in de Manteling van Walcheren aangekocht van de oorspronke lijke eigenaren en deze vervolgens aan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1999 | | pagina 55