wel alle Zeeuwse beurtschippers trad Van Putte op als agent en hij is dat blijven doen tot de laatste beurtschipper de pijp aan Maarten gaf. De hele week scharrelden de Vermeulens dan door de Rotterdamse havens om te laden en te lossen en voeren ze zelfs door tot Delft om veevoer te halen. kon zien lopen." Op de terugreis naar Zeeland werd altijd weer Dordrecht aangedaan, waar de nacht van vrijdag op zaterdag werd doorge bracht. Als het ene schip van Vermeulen in de loop van zaterdag te Middelburg bin nenliep, lag het andere alweer klaar voor vertrek. Huib: "Dat varen en manoeuvreren in de Rotterdamse havens vond ik prachtig, maar iedere keer weer die oversteek, daar vond ik niet veel aan. Dan stond ik maar te sturen en te turen. Nee, dat vond ik maar niks." Willie van Houte-Vermeulen, dochter van Huib: "Ik voer graag mee. Ik herinner me nog van vakanties dat er veel kennissen meevoeren. Een paar dagen Rotterdam, die wereldstad, dat was heel wat! En als we dan boven de Maastunnel voeren, was er altijd wel een knecht die tegen ons, de passagiers, zei dat die tunnel van glas gemaakt was en dat je de mensen erin De Kinderdijk, begin jaren vijftig. De 'Walche ren II' op haar vaste plaats. Balen bloem op de kade en een sleper met een zgn. 'ellewagen'. (Foto coll. J. Koppejan, Middelburg) Houtvlotten Meestal ging het dus om veevoer en tar wemeel, maar er werd niet moeilijk gedaan over de meest uiteenlopende ladingen. De Nederlandse Transportcourant van 12 december 1942, waarin het honderdjarig bestaan van het bedrijf wordt belicht, ver meldt zelfs dat de Vermeulens er in vroe ger tijden niet voor terugdeinsden om com plete houtvlotten achter hun schepen aan

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 17