te slepen. Kom daar nu nog eens om! Huib: "Ik heb eens een enorm lange groenhart-balk aan de zijkant van het schip gebonden omdat ik hem niet in het ruim of aan dek kon hebben. Wij hebben hard gewerkt, jongen! Daar heb jij geen idee van." Toch werd aan boord ook wel op de klein- dat iedereen moest betalen." In Middelburg werden de goederen aan vankelijk gewoon op de kade gezet - dat kon toen nog. Pas later beschikte Vermeu len over een eigen pakhuis. De oorlogsjaren Tijdens het bombardement op Rotterdam Middelburg kort na de oorlog. De 'Walcheren II' en de 'Johanna Catharina' langszij de stoomboot 'Koningin Wilhelmina'. De nood- winkels op de Dam zijn duidelijk te zien. Foto archieffam. Vermeulen) tjes gelet. Huib: "Bij vader gebeurde het vaak dat wanneer iemand een pakje of doosje te verschepen had, hij dat gewoon aan boord neerzette. Dan werd het te bestemder plaatse weer afgehaald zonder dat iemand aan boord zich erom bekom merde. Tja, het leven was in die jaren soms heerlijk eenvoudig. Daar heb ik toen wel verandering in gebracht, want ik vond (14 mei 1940) lag de 'Walcheren II' daar in de Rijnhaven, maar liep geen schrammetje op. De 'Johanna Catharina' lag toen in Middelburg en kon gelukkig tijdig wegko men voordat daar de bommen vielen. Kees: "Tijdens dat bombardement was ik de schipper op de 'Johanna Catharina'. We hebben toen nog een ander beurtschip mee op sleeptouw genomen, de 'Annie'. Ik had een last zakgoed aan dek en heb dat toen eigenhandig in het ruim geduwd om een zo goed mogelijk uitzicht te krijgen. Ik heb aangelegd bij de Campveersche Toren in Veere en ben daar maar eens gaan informeren waar ik naartoe moest. Mijn

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 18