vier achterwaarts wijzende vinnen die voor
de stabilisatie moesten zorgen. Het bevat
te een springlading van 1.000 kilogram en
had een actieradius van 400 kilometer.
Met de op alcohol en vloeibare zuurstof
werkende motor kon een snelheid van
5.800 kilometer per uur en een hoogte van
ongeveer 40 kilometer worden bereikt.
Op 8 september 1944 werden de eerste
V-2's vanuit Wassenaar op Londen afge
vuurd. Medio september volgde een zestal
vanaf Walcheren (Serooskerke).
Toen de frontlijn in Nederland zich begin
november 1944 stabiliseerde, werden in
ons land twee locaties voor het afvuren
van V-2's aangewezen: één in Den Haag
en omgeving (gericht op Londen) en één
bij Hellendoorn/Dalfsen (gericht op Antwer
pen).
Afzwaaier?
Naar de lanceerplaats van de Vlissingse
V-2 kunnen we slechts gissen. Een lance
ring op 1 maart 1945 vanuit Overijssel heb
ik niet kunnen vaststellen. Wel deden op 2
maart Engelse jagers een aanval op de
lanceerplaats bij Dalfsen. Zou de Vlissing
se V-2 daar de oorzaak van zijn geweest?
Met betrekking tot Den Haag, de andere
lanceerplaats, is het zo dat een onder
grondse groep bij Leiden in de nacht van
28 februari op 1 maart 1945 een aantal
raketten zag passeren. Bovendien blijkt uit
een bij het niod (het vroegere riod) aan
wezig document, dat op 1 maart 1945 in
Den Haag vijf V-2's zijn gelanceerd. Wel
licht is één daarvan uit de koers geraakt
en op Vlissingen terecht gekomen. Ik denk
niet dat de Scheldestad bewust als doelwit
is gekozen. Hoe het ook zij, de lanceer
plaats van 'onze' V-2 zal misschien wel
altijd een raadsel blijven.
Rondvliegend glas
Wat waren in Vlissingen de gevolgen van
de inslag? Om 10.45 uur hoorde men in
de commandopost van de Luchtbescher
ming een hevige ontploffing, die ook in het
politiebureau werd gehoord. Daar werd
een ruit in de wacht vernield; een agent en
twee hulpagenten gingen op onderzoek
uit. Vrij spoedig werd duidelijk wat er was
gebeurd: om 11 uur meldde agent M. dat
in de omgeving van de Bosjeslaan ver
moedelijk een V-2 was neergekomen. Ver
schillende personen hadden daarbij ver
wondingen opgelopen als gevolg van rond
vliegend glas. Zij waren ter plaatse ver
bonden of naar het ziekenhuis overge
bracht; één man kreeg een zenuwtoeval.
Later op de dag werd bekend dat in de
Seringenlaan één huis en in de Bosjeslaan
drie huizen totaal waren vernield. In één
huis bevonden zich de bewoners en een
schipper van de Provinciale Stoomboot-
dienst. De bewoners werden door de poli
tie aan wal gezet (want de getroffen
woningen stonden in geïnundeerd gebied),
maar de schipper werd niet gevonden.
Kort na de inslag schakelde de Luchtbe
scherming Civil Affairs in, een Engelse
dienst die zich bezighield met de burger
bevolking. Kapitein Harris van dit onder
deel deelde later mee dat de explosie was
veroorzaakt door een langeafstandsprojec-
tiel, waarvan men op dat moment de hoe
danigheid niet had kunnen vaststellen.
Scherven van het projectiel werden voor
nader onderzoek overgedragen aan kapi
tein Harris. Ooggetuigen hadden een
steekvlam waargenomen, gevolgd door
een kleine en een grote ontploffing.
Zoekactie
Naarmate de dag vorderde, kreeg men