je hechter aan het christelijke Europa. Jacobus bleef de bezielende kracht voor de christenen in hun strijd tegen de Moren en onder de strijdkreet 'Santiago y e ellos' (Santiago en los op hen) werden de mos lims ten slotte definitief verslagen bij Gra nada in 1492. Munten van Karei de Grote getuigen ervan dat reeds in de negende eeuw pelgrims naar Santiago trokken. De routes waar langs zij reisden werden verbeterd, er ver rezen gasthuizen en kloosters. In 1075 werd in Compostela begonnen met de bouw van een nieuwe grote kathedraal in romaanse stijl. De tijd van 1200 tot 1500 vormde een hoogtepunt in de roem van Santiago als bedevaartsoord. In drukke jaren bezochten zo'n 500.000 pelgrims het graf, een zeer hoog aantal voor de middel eeuwse bevolking van Europa die toen ongeveer 50 miljoen zielen telde. De tijd van de Reformatie deed de toeloop afnemen. In 1589 plunderde Sir Francis Drake Santiago onder het mom "het cen trum van verderfelijk bijgeloof" te vernieti gen. De relieken van Jacobus werden ver stopt. In de zeventiende en achttiende eeuw kwamen de pelgrims weer in grotere aan tallen. De kathedraal werd schitterend ver nieuwd in barokstijl en kreeg het uiterlijk zoals dat nu nog te bewonderen is. Ook nu nog vinden jaarlijks duizenden hun weg naar Jacobus, zeker in een Heilig Jaar wanneer Jacobus' feestdag 25 juli op een zondag valt. Ook 1999 was een Heilig Jaar. Wie gingen er zoal op bedevaart naar Santiago? Vrome gelovigen, wanhopige zieken hopend op genezing, zware misda digers die een pelgrimsreis als straf kre gen opgelegd, troubadours en jongleurs, ridders, handwerklieden, kooplui, vorsten en bedelaars. Vroeger bestond het pelgrimstenue uit een hoed met een brede rand, aan de voorkant opgeslagen en versierd met een Sint- Jacobsschelp, een lange mantel met om de schouders een pelerine, ook versierd met een schelp. Aan de gordel droeg men een 'pera', een houten of koperen kistje voor de aanbevelingsbrieven, wat geld en dergelijke. Men droeg een veldfles en in de hand een 'bourdon', een houten staf van twee meter met een ijzeren punt, bovenop versierd met een houten knop. De schelpen herinneren aan de ridder uit de legende. Nu bezitten de bedevaartgangers uitste kende routekaarten en reisgidsen. Vroeger werden de verschillende routes aangege ven door een hoge stapel stenen, dikwijls met een kruis met lelies op de drie uitein den. Ook het vijfde deel uit de Liber Sancti Jacobi uit omstreeks 1150 vormde een praktische gids voor de pelgrims; het was de eerste Europese reisgids. De heer A.H. van Dijk wist de toehoorders op een boeiende wijze mee te nemen door het leven en de legende van Jacobus. Wellicht een aansporing om eens op bede vaart naar Santiago de Compostela te gaan? Op 25 juli 1999 werd in de Sint Jacobskerk het nieuwe stempel voor pelgrims op weg naar Jacobus geïntroduceerd. Tevens werd een beeldje van Jacobus Donker ont huld, voorstellende Jacobus de Pelgrim. Een waardige viering van het Heilig Jaar in de Sint Jacobskerk. L.J.S.

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 2000 | | pagina 40